T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | vaikuttaminen
Espoon OPS:
T3: Tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukeviin ja uhkaaviin tekijöihin. Kestävän kehityksen sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue. Globaalit uhat. (5. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Tuottaa ohjatusti jonkin kantaa ottavan tai vaikuttavan mediasisällön, kuten arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi tai juliste.
Kestävä Espoo 2040 -kilpailu
Ohjemateriaali keväällä 2024 toteutettuun Minecraft-kilpailuun.
Materiaalin avulla opettaja pystyy toteuttamaan opetussuunnitelman vaatimia tavoitteita kestävän kehityksen osalta.
Kokonaisuus täyttää myös monia digitaalisen osaamisen kuvauksia.
Materiaali sisältää ohjeistuksen kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä teknisen tuen Minecraftiin.
Työtapa voidaan toteuttaa vaikuttamisprojektina.
Opettajan kommentit
Mahtava kokonaisuus, jonka avulla Minecraftin pedagoginen käyttö oli helppoa ja perusteltua. Todella laaja kokonaisuus ja oppilaista todella innostava!
Oppilaiden kommentit
-Kiva, kun sai oppia uuttaa Minecraftin avulla.
-Opin Minecraftiä kestävää kehitystä.
-Kivempaa kuin normi ympän tunti.