T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
S1 Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla.
Espoon näkökulma
Oppilaita kannustetaan kokonaisvaltaiseen liikunnalliseen ja fyysiseen aktiivisuuteen sekä ymmärtämään toiminnallisen arjen merkitys hyvinvoinnille. Korostetaan fyysisesti aktiivisen koulupäivän merkitystä. KULPS-liikuntapolun mahdollistamat lajikokeilut
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset 3-6
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
osaa säätää näytön kirkkautta, resoluutiota ja väriä sekä äänenvoimakkuutta.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.