T2
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T2 rohkaista oppilasta näkemään opiskeltavan kielen taito osana elinikäistä oppimista ja oman kielivarannon karttumista, ohjata oppilasta löytämään itselleen ja ikäkaudelleen parhaiten sopivia tapoja oppia kieliä ja kannustaa häntä käyttämään vähäistäkin taitoaan myös oppituntien ulkopuolella. (Saksa B2 8-9L T2 Espoo s. 191)
S2 Kielenopiskelutaidot
Tutkitaan yhdessä, mikä edistää parhaiten kohdekielen oppimista, mihin kieltä voi käyttää ja mistä löytyy kiinnostavaa kohdekielistä aineistoa. Asetetaan omia tavoitteita, opetellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta.
Espoon näkökulma:
Opiskelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta vastaavaa työkalua
Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa (esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä) sekä mahdollisuuksien mukaan sosiaalista mediaa
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää monipuolisesti kuvaa, kirjoitettua tekstiä, liikkuvaa kuvaa, ääntä ja näiden yhdistelmiä mediasisältöjen tuottamisessa ilmaisun ja kerronnan keinoina. Oppilas kehittää persoonallista ilmaisuaan.