T11: Ohjata oppilasta havainnoimaan ja kuvailemaan kappaleiden ja kuvioiden geometrisia ominaisuuksia sekä tutustuttaa oppilas geometrisiin käsitteisiin.
S4: Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita. Harjoitellaan kulmien piirtämistä, mittaamista ja luokittelemista. Tarkastellaan symmetriaa suoran suhteen. Ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta. Käsitellään koordinaatistosta ensin ensimmäinen neljännes ja laajennetaan sitten kaikkiin neljänneksiin. Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä. Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä.
Käytetään monipuolisia konkretisointivälineitä esimerkiksi erilaisia tuotepakkauksia ja geometrisia kappaleita, tasokuvioiden rakentelusarjoja, geolautoja, -kolmioita ja harppeja sekä digitaalisia havainnollistamismateriaaleja.
Varmistetaan kulmien piirtäminen ja mittaaminen sekä luokitteleminen.
Voidaan tehdä kuvataidetöitä, joissa hyödynnetään kiertosymmetriaa.
Koordinaatiston ja mittakaavan opiskelua integroidaan ympäristöoppiin (kartat) sekä liikuntaan (suunnistaminen).
Tutustutaan suhteeseen esim. mehun laimentamisen ja värisauvatehtävien avulla.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.