T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4: Kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä.
Espoon näkökulma:
Tieto- ja viestintäteknologian vastuullinen käyttäminen. (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Osaa nimetä joitakin mediasisältöjä, jotka edustavat fiktiota, faktaa ja mielipidettä, ja käyttää jaottelua apuna sisältöjen ymmärtämisessä ja tulkinnassa.
Osaa kertoa joitain perusteluja sille, miksi valitsee tietyn mediaesityksen muodon itsensä ilmaisemiseen.
Tuntee tärkeitä yksityisyydensuojan periaatteita. Oppilas tietää, millaisia keinoja omien tietojen ja yksityisyyden suojaamiseen mediaympäristöissä on.
Rohkaistuu toimimaan itselleen uudenlaisissa monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Osaa perustella mielipiteitään ja ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin näkökulmiin.
Tiedon lähteillä
Etsitään tietoa valitusta aiheesta. Hyödynnetään eri lähteitä, tekstejä, videoita ja kuvia.
Vertaillaan löydettyä tietoa. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia löytyi? Löytyikö samasta asiasta erilaista tai ristiriitaista tietoa? Miltä osin löydetty tieto poikkesi ja mistä se voisi johtua?
Keskustelkaa, mikä tekee tiedosta luotettavaa tai epäluotettavaa. Mikä tiedonlähde oli vakuuttavin? Mihin tieto perustui ja kuka on tiedon takana?
Pohditaan milloin mitäkin tietolähdettä on hyvä käyttää. Milloin kokemusperäinen tieto voi olla hyvä ja milloin tulisi käyttää tutkittua tietoa?
Seuraavalla oppitunnilla voidaan tutustua valeuutiseen. Mikä on valeuutinen, miksi niitä tehdään ja kuka niitä tekee?
Muokataan kuvaa tai lavastetaan videon tilanne käyttämällä esimerkiksi vihreän kankaan tekniikkaa.
Lopuksi katsotaan videot ja keskustellaan erottaako muokatun kuvan aidosta. Voidaan myös keskustella onko kuvien muokkaaminen joskus harmitonta tai tarkoituksenmukaista.
Voidaan harjoitella tarkistamaan kuvalähteitä käyttämällä käänteistä kuvahakua.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Videoiden kuvaamiseen hyödynnettiin iMovie-sovellusta ja käänteiseen kuvahakuun Google Lensiä.