T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6 / Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
(Bing image creator)
Monipuolinen tiedonhankinta
Valitaan aihe, josta oppilaat lähtevät etsimään tietoa. Aiheen tulee olla uusi, esimerkiksi uusi harrastus tai lemmikki.
Keskustellaan mistä ja miten oppilaat etsivät tietoa. Mietitään mitä tietoja tarvitaan ja mistä lähteestä tietoa voisi etsiä. Ovatko kaverit tai opettajat hyviä tietolähteitä vai verkkosivut, videot tai keskustelupalstat? Entä elokuvat ja kirjat?
Valitaan tietolähteet, joita koulussa voi käyttää. Sovitaan pareille tai ryhmille eri lähteet, joista etsivät tietoa. Päätetään mitä yksityiskohtaista tietoa kukin etsii.
Haetaan tietoa eri tavoin ja eri lähteistä. Kokeillaan hakukoneen ja erilaisten aiheeseen sopivien hakusanojen käyttöä. Voidaan hyödyntää tekoälyä hakemisen apuna.
Kootaan löydetty tieto mediaesitykseksi. Merkitään lähteet. Käydään yhdessä läpi löydetty tieto. Pohditaan miten tietoa löytyi, mistä lähteestä tieto saatiin ja millaisten hakusanojen avulla tietoa löytyi. Lopuksi voidaan koota yhteinen tiedonhaun vinkkilista jatkoa varten.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf