T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien
S2: Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita ja teknologiaa eri tiedon alojen käsitteillä ja malleilla.
S4: Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota rakennettuun ympäristöön ja teknologisiin ilmiöihin.
S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.
Espoon näkökulma:
Tutkitaan arjen teknologisia sovelluksia, kuten esim. polkupyörä, taskulamppu tai tietotekniset laitteet. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-5/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
ymmärtää mediasisältöjen tuottamisen eri vaiheita ja osaa sanallistaa niitä. Oppilas laatii mediasisällön yhdessä toisten kanssa ja arvioi rakentavasti tuottamisen vaiheita ja lopputulosta.
Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator).
Rakennetaan torni
Aika: 30 min.
Ryhmätyö
Sanomalehtipaperia, sakset ja teippiä.
Kuvausväline ja tekstinkäsittelyohjelma.
Tavoite: Tehtävänä on rakentaa sanomalehtipaperista mahdollisimman korkea torni, joka pysyy pystyssä itsekseen. Kuvataan torni ja kirjoitetaan tietokoneella kuvaus siitä ja sen rakenteista ja niiden toimivuudesta.
Tehtävän vaiheet:
Oppilaat jaetaan 3-4 hengen ryhmiin. Heille jaetaan muutama arkki sanomalehtipaperia, sakset ja teippi.
Tehtävänä on rakentaa mahdollisimman korkea torni, joka pysyy pystyssä itsekseen. Aikaa 30 minuuttia. Tornia ei saa teipata kiinni lattiaan tai huonekaluihin. Ohjataan oppilaita miettimään, minkälaisilla rakenteilla tornin saa tukevaksi.
Kun tornit ovat valmiit, katsotaan kaikkien ryhmien tuotokset ja keskustellaan niiden rakenteista. Mitataan tornin korkeus ja leveys. Nimetään käytettyjä rakenteita: esim. putkirakenne, kolmiorakenne, tukijalat, jalusta.
Oppilaat ottavat kuvan tornistaan iPadilla tai muulla laitteella ja lataavat sen omalle tilille Google Driveen.
Oppilaat kirjoittavat pienen tekstin tornistaan ja liittävät tekstiin kuvan. Tekstissä kerrotaan muutamalla virkkeellä:
Miten torni rakennettiin ja minkälaisia rakenteita siinä käytettiin?
Olivatko valitut rakenteet onnistuneita:
Oliko torni tukeva vai kaatuiko se?
Tuliko tornista korkea?
Kuinka korkea ja leveä torni oli mittausten perusteella?