T7 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien

S2: Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita ja teknologiaa eri tiedon alojen käsitteillä ja malleilla. 

S4: Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota rakennettuun ympäristöön ja teknologisiin ilmiöihin. 

S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.

Espoon näkökulma:

Tutkitaan arjen teknologisia sovelluksia, kuten esim. polkupyörä, taskulamppu tai tietotekniset laitteet. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-5/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa korkea sanomalehdistä tehty torni.

Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator). 


Rakennetaan torni 

Aika: 30 min. 

Ryhmätyö

Sanomalehtipaperia, sakset ja teippiä.

Kuvausväline ja tekstinkäsittelyohjelma. 

Tavoite: Tehtävänä on rakentaa sanomalehtipaperista mahdollisimman korkea torni, joka pysyy pystyssä itsekseen. Kuvataan torni ja kirjoitetaan tietokoneella kuvaus siitä ja sen rakenteista ja niiden toimivuudesta.

Tehtävän vaiheet: 

Oliko torni tukeva vai kaatuiko se? 

Tuliko tornista korkea?

Kokeillaan ja keksitään yhdessä

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja