T13
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T13 innostaa oppilasta vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestään kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä asettamaan oppimistavoitteita.
S5 Vahvistetaan oppilaan taitoa käyttää omaa äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä kaiken oppimisen tukena.
Laajennetaan sanavarastoa, vahvistetaan oppilaan sosiaalista kielitaitoa ja eri tiedonalojen kielten oppimista. Tuetaan ja kannustetaan oppilaan myönteistä käsitystä itsestään suomen kielen käyttäjänä. Kannustetaan oppilasta suomenkielisen median monipuoliseen käyttämiseen. (5lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
Tehdään podcast
Tutustaan siihen mikä on podacast.
Harjoitellaan haastattelemista, vastaamista ja kuuntelemista oppilaille tutuista aiheista.
Valitaan teema, jonka ympärille podcast-jaksot rakennetaan. Teema voi olla oppilaslähtöinen tai oppiaineesta nouseva teema.
Sovitaan jaksojen pituus, määrä ja aiheet.
Jakaudutaan ryhmiin ja jaetaan roolit: kuka haastattelee ja äänittää? Entä ketä haastatellaan? Keskustelijoita voi olla useampikin.
Laaditaan haastattelukysymykset ja toteutetaan podacast äänittämällä. Äänitys voidaan tehdä esimerkiksi GarageBand-sovelluksella.
Editoidaan jaksot sopivan mittaisiksi ja kuunnellaan jaksot.
Lisäksi voidaan tehdä alkutunnari sarjalle ja tehdä mainoksia, jossa podcastia mainostetaan.
Opettajan kommentit
Työtapa kannusti myös niitä lapsia lukemaan, joille ääneen lukeminen muuten saattaa olla haastavaa. GarageBandin avulla omaa ääntä voi myös muuttaa, joka madaltaa kynnystä kuunnella ja tallentaa omaa ääntään. Podcast sopii mihin tahansa aihealueeseen. Esimerkiksi voidaan haastatella jotain historiallista henkilöä.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva, kun oma satu heräsi eloon. Oli kiva, kun sai tehdä omia äänimaisemia. Kiva, kun sai toimia omassa jutussa uutisten lukijana.