T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T4 Ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa.
S1 Tutustutaan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen sekä englannin levinneisyyteen mm. internetissä. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.
Espoon tarkennuksia (6. lk):
Tutustutaan omassa koulussa ja lähiympäristössä puhuttuihin kieliin
Hyödynnetään kirjastojen englanninkielistä materiaalia
Tutustutaan puhutun englannin eri variantteihin
Vertaillaan englannin ja muiden opiskeltavien kielten eroja ja yhtäläisyyksiä
Tutustutaan englanninkielisiin maihin ja kulttuureihin
Tavoitteena vuosiluokalla 6 /Päivitetty OPS 2024
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
Englanninkieliseen nuortenkirjallisuuteen tutustuminen
Kuva luotu Microsoft Copilot -tekoälyn avulla.
Wings of fire
Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T1, T4, T6 ja T10. Luetaan yhdessä kirjasarjan Wings of Fire ensimmäistä osaa The Dragonet Prophecy. Kuunnellaan tarinaa ja tutkitaan samalla kirjan hahmojen ominaisuuksia. Työstetään yhteistä Slides-tiedostoa, jolle kerätään hahmoihin liittyviä asioita.
Lukuhaasteet
Oppilaita voi motivoida lukemisen pariin esimerkiksi erilaisten lukuhaasteiden avulla. Alla esimerkki 250 minuutin lukuhaasteesta. Tästä löydät muokattavan version, johon voit itse ideoida vaikka lisää erilaisia lukemisen tapoja. Lukuhaastetta voi vaikka aloittaa yhdessä oppitunneilla ja antaa loput kotiharjoitteluksi. Oppilaat voivat lukea esimerkiksi tekstejä omasta oppikirjasta. Pidemmällä kielitaidossaan olevat oppilaat voivat lukea valitsemaansa kirjaa. Kirjat voidaan käydä vaikka yhdessä enkun tunnilla lainaamassa lähikirjastosta. Samalla oppilaille tulee tutuksi oman kirjaston englanninkielinen kirjahylly.