T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T1: Ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
S1: Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.
S2: Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.
S3: Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.
Espoon näkökulma:
Koulussa tehdään yhteistyötä kouluruokailun kanssa sovitulla tavalla: esim. kokeillaan kouluruokien reseptejä oppitunneilla, avataan kouluruoan kustannusrakennetta, tutustutaan ateriasuunnittelun perusteisiin tai tehdään työtä kouluruokalassa
Lisätään oppilaiden ja kotien ymmärrystä kouluruokailun järjestämisestä ja lisätään sen arvostusta
Voidaan tehdä yhteistyötä muiden lähitoimijoiden kanssa, esimerkiksi oman koulun siivous, jätehuolto, kotitalousopetuksen tavarantoimittajat ja lähikauppa
Arvioinnin tukena voidaan käyttää esimerkiksi oppimispäiväkirjoja, oppilaiden ottamia kuvia ja oppilaiden pitämiä blogeja
Tavoitteena vuosiluokilla 7
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
ymmärtää sosiaalisen median merkitystä yksilölle ja yhteiskunnallisesti.

Mitä tänään syödään?
Luova tehtävä oppitunneille, jossa oppilaat pääsevät käyttämään mielikuvitusta, luoda uutta ja harjoitella opittuja taitoja käytännön kautta. Tehtävä valmistelee arjen haasteisiin, jossa omasta keittiöstä tulisi keksiä ja luoda syötävää perheelle.