T15
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T15: Tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen
S4: Hyödynnetään lapsille ja nuorille suunnattua media- ja kulttuuritarjontaa, esimerkiksi kirjastoa, elokuvia, teatteria ja museoita. Tarkastellaan mediakulttuurin ilmiöitä ja ikäkaudelle tarkoitettuja sisältöjä ja keskustellaan median roolista oppilaan arjessa. Suunnitellaan ja toteutetaan omia esityksiä.
Espoon näkökulma:
KULPS-kulttuuri- ja kirjastopolku
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.
Punotaan juonia
Suunnitellaan lyhyt elokuva, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Rakenne voidaan toteuttaa minuutin mittaisena yhdellä otoksella tai jakaa kolmeen otokseen.
Aiheena voi olla riita ja sen ratkaiseminen, oppitunnilla käsitelty asia. Pohjana käsikirjoitukselle voi käyttää myös tuttua sarjakuvaa tai satua.
Alussa esitellään tapahtumapaikka, päähenkilö ja esimerkiksi konflikti tai muu tilanne, jonka eteen päähenkilö joutuu.
Keskikohdassa tapahtumia syvennetään ja mahdollinen ongelma pyritään ratkaisemaan.
Liittäkää jokin tunne ratkaisun syntymiseen: mitä tapahtuu, kun henkilö kokee jonkin voimakkaan tunteen? Millainen reaktio syntyy ja miten tilanne ratkeaa? Lopussa esitetään tarinan loppuratkaisu.
Videot voidaan kuvata muokata käyttämällä iMovie-sovellusta.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf