T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Ranskan A2 kokonaisuus viidennellä luokalla koostetaan A1 Ranskan 4. ja 5. luokan tavoitteista, sisältöalueista ja Espoon näkökulmista
Espoon OPS:
Poiminta 5. lk A1 kokonaisuudesta
T6: Ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten.
S2: Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.
Espoon näkökulma:
Rohkaistaan oppilasta käyttämään kohdekieltä virheistä välittämättä ja arvostamaan pientäkin kielitaitoa.
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa (esimerkiksi sähköiset oppimateriaalit ja digitaaliset sovellukset)
Tavoite vuosiluokilla 5-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.