T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon ops:
T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen.
Espoon näkökulma:
Tuetaan oppilaan eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen. Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
Tehdään musiikkiluuppeja
Koko ryhmä ja pienemmät ryhmät
n. 15-30 min.
paperia ja kyniä
Tavoitteena oppia huomaamaan, että musikkia voi kirjoittaa esiin nuoteilla, niin että toinen voi toistaa saman asian.
Harjoitellaan taa ja ti -rytmejä monipuolisesti aikuisen johdolla. Rytmiä harjoitellaan toistamalla kuultu rytmi. Se voidaan taputtaa käsiin, polviin tai muuhun kehon osaan, pulpettiin, jaloilla lattiaan, sovitusti esim. malleteilla seinään tai lattiaan, tai luokassa oleviin rumpuihin.
Kun tätä on tehty ja rytmi on kuulokuvana tuttu, voi opettaja kirjoittaa rytmin taululle, nuoteilla tai muilla sovituilla symboleilla. Soitetaan tästä kuvasta rytmiä hetken aikaa, niin, että ope näyttää nuoteista, missä kohtaa mennään.
Tehdään pienemmässä ryhmässä oma luuppi, eli toistuva taputussarja. Harjoitellaan muistamaan se. Ope voi piirtää sen näkyville, jos oppilas osaa, hän voi kirjoittaa sen itsekin. Kaikki ryhmän jäsenet harjoittelevat sen piirtämistä näkyville.
Ryhmä harjoittelee sarjaansa ja sen toistamista.
Ryhmä esittää rytminsä kaikille.
Jatkotyöskentelyehdotuksia:
Lisätkää halutessanne tömistyksiä, huutoja, soittimia ja käyttäkää niihin itse keksimiänne symboleja. Voitte myös käyttää tuttuja kappaleita luuppinne luomista ja kokeilua varten. Pienryhmissä voidaan tuottaa omaperäisiä luuppeja, jotka dokumentoidaan koko ryhmän kanssa soitettavaksi. Näin lapset saavat opettaa toisiaan. Jos lapsiryhmässä yhdessä musisointi on aivan uutta, voidaan luuppi toteuttaa myös soittamalla vuorotellen. Opettaja näyttää soittimen kuvaa, ja ne lapset soittavat, joilla on kyseinen soitin. Taitojen karttuessa otetaan mukaan vaihtelevat rytmit ja useamman soittimen yhteismusisointi.
Musiikkiluuppien merkintävinkkejä saa musiikin opeoppaista.