Suunnitellaan ja rakennetaan omia laitteita
Ohjelmointiosaaminen, Luova tuottaminen
Espoon EOPS:
Esiopetus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että lapsilla on mahdollisuus innostua, kokeilla ja oppia uutta.
Leikillä ja mielikuvituksen käytöllä on tärkeä merkitys lasten myönteisen kehityksen sekä uusien tietojen ja taitojen opettelun kannalta.
Esiopetus edistää lasten mahdollisuuksia kehittää kykyjään ja tehdä valintoja ilman sukupuolesta johtuvia ennakko-odotuksia ja rajoituksia.
Esiopetuksen ohjatussa toiminnassa ja leikissä lapset opettelevat toimimaan yhteistyössä muiden kanssa ja asettamaan tavoitteita omalle ja yhteiselle toiminnalle.
Opetuksessa tutustutaan erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin.
Esiopetuksessa käytetään ja sovelletaan myös tieto- ja viestintäteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ohjattu ja lasten omaehtoinen leikki sekä havainnolliset, lasten aktiivisuutta ja luovuutta edistävät työtavat ovat olennainen osa esiopetuksen toimintaa.
Opetuksessa hyödynnetään muun muassa leikkejä, pelejä ja tarinoita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa.
Lapset tutustuvat teknologiaan keksimällä, askartelemalla ja rakentamalla itse erilaisia rakenteita ja ratkaisuja eri materiaaleja hyödyntäen. Lapsia kannustetaan kuvailemaan tekemiään ratkaisuja. Opetuksessa voidaan hyödyntää oppimisympäristöjen välineiden lisäksi esimerkiksi lasten omia leikkikaluja ja miettiä niiden toimintaperiaatteita.
Digitaalisen osaamisen kuvaus
tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin etsimällä tietoa erilaisista lähteistä. Suunnitellaan ja rakennellaan eri materiaaleista omia laitteita ja robotteja sekä kuvaillaan toisille niiden tarkoitusta ja toimintaperiaatteita.
Lego Education: Koodauksen pikajuna
Koodauspikajunan avulla ohjelmointiosaamista lähestytään leikin keinoin. Junateemaan perustuva Lego duplo -junarata on kohdennettu erityisesti 2-4-vuotiaille lapsille. Junaradan avulla voidaan luoda yhteyksiä ja tutkia intuitiivisesti koodauksen alkeita. Samalla lapset kehittävät ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, yhteistyötaitoja sekä sosiaalisia ja tunnetaitoja. Koodauspikajuna toimii pattereilla ja reagoi ohjelmoinnillisiin toimintapalikoihin, jotka liitetään junan raiteille. Jokaisella toimintapalikalla on oma komentonsa, johon juna reagoi liikkuessaan.
Pikajuna on mahdollista yhdistää Duplo trains-sovellukseen Bluetoothilla, jolloin junaa voidaan ohjailla sovelluksesta käsin. Lapsilähtöinen sovellus tarjoaa neljä teemaa:
Matkat: toimintopalikat määränpäinä – tapahtumien ja kielen sekvensointi
Hahmot: toimintopalikat tunnereaktioina – toiminto/reaktio sekä sosiaalinen ja tunteiden kehittyminen
Musiikki: toimintopalikat melodioina/instrumentteina – äänen tutkiminen, sekvensointi ja silmukan luominen
Matematiikka: määritä liikkeelle arvot – reaktion/vastareaktion tutkiminen