T7

Digitaalinen osaaminen 


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja

S3: Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Espoon näkökulma:

Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoitusharjoituksissa ja harjoitellaan näppäintaitoja, esim.  Trageton-menetelmän avulla (lukemaan oppiminen kirjoittamalla).

Tavoitteena vuosiluokalla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa lapsen piirtämä jäätelö ja tietokoneella lapsen kirjoittama kuvateksti: jäätötö

Trageton-menetelmä

Tarvitaan:

Tietokone

Printteri

Kyniä

Trageton -menetelmässä lapsi kirjoittaa seisten parin kanssa tietokoneella tekstinkäsittelyohjelmalla. Seisominen tuo työskentelyyn liikettä ja vapautta mutta myös ryhtiä. Huolehditaan työpöydän sopivasta korkeudesta. Parin kanssa toimiminen kannustaa keskusteluun tuotettavasta tekstistä. Myös toisen auttamisen näkökulma on läsnä. Opettaja voi tehdä oppilaiden tuottaman puheen perusteella huomioita  oppimisen vaiheesta. Tekstituotos tulostetaan ja sitä voidaan tarkastella eri tavoin.  Arne Tragetonin kirja Lukemaan oppiminen kirjoittamalla avaa menetelmää tarkemmin. 

Arne Trageton

Lukemaan oppiminen kirjoittamalla

PS -kustannus Opetus 2000

2007


Oppilas joka ei osaa lukea

Oppilas joka harjoittelee lukemista.

Vinkki: Samalla tavoin voidaan kirjoittaa itse osia kokonaisista tarinoista. Kirjoitetaan esim. tarinan senhetkisen vaiheen avainsanat ja piirretään niistä kuva. Näin useaan kertaan työskennellen voidaan tuottaa itse kokonainen kirja alusta lopuun. Työskentely voidaan toteuttaa niin kuvakirjan kuin lyhyen kuvittamattoman tarinan avulla. 

Lukeva lapsi

Tarkastellaan opettajan antamia kuvia, joissa tarina alkaa ja jää kiinnostavasti kesken. 

Vinkki: Tehtävä voi olla myös tarinan kirjoittaminen omin sanoin, yksi osa kerrallaan. Jokainen osa voidaan kuvittaa ja näin voidaan tehdä oma kirja. 

Opettajan kommenttit

Tietokoneella kirjoittaminen motivoi ja hämmästyttääkin lapsia. Kirjainten kirjoittaminen on helppoa, verrattuna käsin kirjoitukseen. Kirjainten ilmestyminen ruudulle ja myöhemmin paperille on monille todella kiinnostavaa ja tuottaa paljon iloa. Oman tekstin saaminen printattuna paperille on hyvin merkityksellistä ja sen lukeminen motivoi monia. Myös kuvien piirtäminen tekstistä on mielekästä ja auttaa muistamaan ja pikkuhiljaa tunnistamaan sanahahmoja myös heille, jotka eivät vielä lue. 

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja