T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
S3: Opetellaan kuulemaan ja puhumaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri ja kiinnostuksen kohteet. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä ja intonaatiota.
Espoon näkökulma:
Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan aktiivisesti vuorovaikutustilanteissa (esimerkiksi parityöt, haastattelut, draamaharjoitukset, pienet esitelmät). Harjoitellaan kohteliasta ja arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita. Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa virheistä välittämättä kansainvälisessä Espoossa. Hyödynnetään vertaisoppimista. Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4 ja 6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
Kutsut Halloween-juhlille
Kuva luotu Microsoft Copilot -tekoälyn avulla.
Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T2, T5, T7 ja T11
Oppilaat tekevät kutsut kuvitteellisille Halloween-juhlille.
Kutsut tehdään Google Drawings-työkalulla.
Jos koululla on Canvasta edu-lisenssi, voisi työn tehdä myös sillä.