Leikillisiä tehtäviä ohjattavilla laitteilla
Ohjelmointiosaaminen, Ohjelmointi oppimisen välineenä
Espoon EOPS:
Lasten pystyvyyden tunnetta vahvistetaan auttamalla heitä tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan.
Rohkaiseva ohjaus ja kannustava palaute lisäävät lasten luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa sekä edistävät kiinnostusta ja halua laajentaa ja syventää oppimaansa.
Heitä (lapsia) ohjataan pyytämään ja hakemaan apua tarvittaessa. Lasten kanssa kokeillaan teknologisia ratkaisuja ja harjoitellaan laitteiden ja välineiden turvallista käyttöä.
Espoon esiopetuksessa lapset saavat monipuolisia kokemuksia digitaalisten välineiden ja sisältöjen käytöstä pohdintaan, oppimiseen, tiedonhankintaan ja -käsittelyyn, ilmaisuun sekä vuorovaikutukseen ikä- kaudelle ominaisella tavalla. Lapset oppivat käyttämään välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Oppimisympäristöön kuuluu erilaisia digivälineitä ja -sisältöjä, joita kaikilla lapsilla on mahdollisuus käyttää.
Aikuiset toimivat malleina laitteiden turvallisessa ja tarkoituksenmukaisessa käytössä ja käyttävät niitä yhdessä lasten kanssa. Lapsilla on käytössään yhteiskäyttöisiä laitteita. Lapset voivat käyttää huoltajien kanssa sovittaessa myös omia laitteitaan.
Henkilöstön tehtävä on varmistaa, että kaikki lapset saavat ilmaista näkemyksiään ja mielipiteitään ja että lasten ideoita ja aloitteita otetaan huomioon toiminnassa.
Lasten omia leikkikaluja, tieto- ja viestintäteknologisia laitteita ja muita välineitä voidaan käyttää huoltajien kanssa sovituilla tavoilla. Tavoitteena on, että oppimisympäristöt muodostavat lapsille kokonaisvaltaisen oppimaiseman ja kannustavat aktiiviseen, yhteisölliseen ja itsenäiseen oppimiseen.
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla sekä tekevät leikillisiä tehtäviä hyödyntämällä erilaisia malleja ja toimintaohjeita sekä komennoilla ohjattavia laitteita ja välineitä.
Sarjakuvat, bee-bot, osmo, kamerakynä
Sadulla kuvia työn alla