Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T9: Ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
S2: Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita, sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.
Tuetaan oppilaan oman roolin ymmärtämistä osana ryhmän toimintaa. (5. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6
Oppilas
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
(kuvan lähde: kaleva.fi)
Harjoitellaan viivästetyn videon käyttö liikuntatunnilla.
Viivästetyssä videossa kuva tulee näkyviin ajastetulla viiveellä, jolloin oppilas voi mennä katsomaan suorituksensa videolta heti suorituksensa jälkeen.
Video ei tallennu mihinkään eikä siis vie tilaa laitteelta eikä opettajan tarvitse jälkikäteen poistaa videoita laitteelta.
Viivästetystä videosta oppilas saa palautteen suorituksestaan heti ja pystyy itsenäisesti kehittämään harjoiteltavaa taitoa.
Sopii hyvin esimerkiksi lajitaitojen harjoitteluun (koripallo lay up) ja perusliikuntataitojen harjoitteluun (kärrynpyörä).
Kuvaamisen on hyvä olla kuvausteline, iPad ja sovellus viivevideon kuvaamiseen (esim. video delay instant replay tai delay cam: instant replay).
Viivevideon avulla oppilaat saivat tunnilla enemmän palautetta, kun yksi opettaja ei ehdi tunnilla palautetta kaikille antamaan. Sopi hyvin pistetyöskentelyy yhdelle pisteelle nii ei tullut ruuhkaa.
Oli kiva katsoa omaa suoritusta videolta! Kaverienkin suoritusta oli kiva katsoa.
Kiva, kun sai pystyin katsomaan itse mikä meni pieleen ja parantamaan.