T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: Opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
S3: Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.
Espoon näkökulma:
Vahvistetaan näppäintaitoja (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käytössä olevien laitteiden perustoiminnot.
ymmärtää käytössään olevien digitaalisten ympäristöjen keskeisiin toimintoihin liittyvät käsitteet ja symbolit.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
harjoittelee terveellisiä työasentoja.
osaa säätää työpisteensä oikein mahdollisuuksien mukaan.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
osaa valita ergonomian kannalta parhaan työskentelyvälineen ja -paikan.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
Etsitään kirjaimille paikka näppäimistöltä!
Mallina näppäimistö jokaiselle (chromebook)
Lyijykynä ja kumi
Tulosta jokaiselle oma näppäimistö A3 koossa ( voit myös laminoida luokka-asteelle sopivan määrän näppäimistöjä ja käyttää vesiliukoista tussia merkkien kirjaamiseksi)
Värikyniä
Jaa jokaiselle oikea- ja paperi näppäimistö.
Käykää läpi merkit ensin yhteisesti. Erityisesti kannattaa käydä läpi välilyönti, enter, shiftin, alt gr + "2" = @, caps lock, nuolilla liikkuminen, esc, "nuoli vasemmalle = pyyhekumi, windows lippu+ piste= emojit, pistenäppäin ja muut näppäimet, jota ajattelet tarvitsevasi alkuun pääsyssä.
Anna oppilaiden täyttää oma näppäimistö.
Huomaathan, että paperinäppäimistön ylärivillä on 15 tyhjää näppäintä - tämä näppäimistömäärä vaihtelee eri näppäimistössä, joten on hyvä antaa toimintaohjeet etukäteen. Samoin esimerkiksi alarivin neljä ensimmäistä näppäintä saattavat poiketa kuvasta. Oleellista on kuitenkin se, että kirjaimet ja numerot tulevat täytettyä oikein. Valkolakan käyttäminen ennen monistusta on sallittu :-), jotta näppäimistö olisi mahdollisimman samanlainen, kun oikea malli.
Lisätehtävänä saa piirtää, jonkun kuvan "näytölle". Tämä antaa hieman pelivaraa, jotta kaikilla on mielekästä puuhaa niin hitailla kuin nopeillakin.
Vinkki: Kirjoita oppilaan sähköpostiosoite paperin ylälaitaan kokonaisuudessaan. Tietokoneelle kirjautumista voi näin harjoitella kuivaharjoitteluna. Kotitehtäväksi voisi myös antaa kirjautumisen harjoittelun, joko tällä paperitietokoneella tai oikeilla näppäimillä vanhempien kanssa.
Opettajan kommentit
Oikein kiva tehtävä. Sopii hyvin toisen luokan syksyyn. Tehtävä vaatii keskittymistä. Luokassa oli oikein hyvä työrauha, kun tehtävää tehtiin. Kotonakin pääsee kirjautumista harjoittelemaan vaikka ei olisi käytössä oikeaa näppäimistöä. Valkolakalla voi vähän tuunata näppäimistöä näyttämään samalta, kun koulussa käytössä olevat näppäimistöt.
Oppilaiden kommentit
Ihan kiva tehtävä. Oli kiva löytää omat kirjaimet. Oli kiva löytää kirjaimia.