T8

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T8 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä 

S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä. 


Harjoitellaan asioimistilanteita (esimerkiksi lipunosto, tien kysyminen) kohdekielen kulttuurille ominaisella kohteliaalla tavalla. Lisäksi tutustutaan ranskankielisten maiden kulttuuriin.

Viestintätilanteita harjoitellaan esimerkiksi suullisten pari- ja ryhmätöiden, pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten avulla.

Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita (esimerkiksi kiertoilmauksia, nonverbaalia viestintää).

Tiedostetaan ja hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä.

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja