T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9 kannustaa oppilasta erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
S3 Tarkastellaan ja harjoitellaan käytännössä demokraattisen vaikuttamisen ja yhteiskunnassa toimimisen taitoja, joita tarvitaan erilaisten yhteisöjen vastuullisena ja osallistuvana jäsenenä esimerkiksi luokassa, koulussa, erilaisissa harrastuksissa ja järjestöissä, mediassa sekä taloudellisessa toiminnassa. Harjoitellaan yhteistyötä lähiyhteisön toimijoiden kanssa.
Oppilaskuntatoimintaan osallistuminen . (6lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
ymmärtää laitteen ylläpidon ja päivitysten merkityksen.
osaa tarkistaa käyttämiensä palvelujen ikärajat.
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
Vaalit
Tehtävän rakenne
Yksilö-, pari- tai ryhmätyö
Tehtävän kesto on jakso
Yleiset ohjeet
Oppilaat keksivät yhdessä oman kuvitteellisen puolueen ja harjoittelevat vuorovaikutuksellista keskustelua (Some-keskustelua) digitaalisessa palvelussa (Google Chat).
Oppilaat keksivät puolueelle nimen, vaalilauseen ja logon.
Oppilaat tekevät puolueelle oman vaalivideon ja mainoksen.
Kaikki oppilaat tutustuvat toistensa vaalimateriaaleihin. Tähän voi käyttää apuna esimerkiksi Googlen Chat-työkalua. Chat-työkalussa opettaja voi luoda suljetun tilan.
''Uusi Chat'' -> ''Luo tila'' ja ''Yksityinen''
Oppilaat liittyvät tilaan omilla @eduespoo.fi tunnuksilla.
Kun oppilaat lisäävät oman puolueensa vaalimainoksen Chatin tilaan, muut voivat jutella kuvan alla mainoksesta (Facebookin) tyylin. Opettaja toimii keskustelussa moderaattorina ja oppilaat kommentoivat vaalimainoksia omilla nimillään. Samalla harjoitellaan ja keskustellaan Some-keskustelun säännöistä.
Lopuksi oppilaat äänestävät puolueista oikeiden vaalien tapaan suljetulla lippuäänestyksellä.