T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T8: Rohkaista oppilasta pitämään yllä viestintätilannetta käyttäen monenlaisia viestinnän jatkamisen keinoja
S3: Opetellaan puhumaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisissä ympäristöissä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi mielipiteen ilmaiseminen ja kysyminen. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Valittaessa aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.
Espoon näkökulma (6. lk):
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning
Rohkaistaan käyttämään kielitaitoa kansainvälisessä Espoossa
Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri
Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita
Tavoitteena vuosiluokalla 5-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
Kuva luoto Microsoft Copilot -tekoälyn avulla.
Suullinen koe: hyvinvointi
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T5, T6, T7, T8, T9 ja T11.
Oppilas vastaa kysymyksiin teemasta hyvinvointi (uni ja nukkuminen, terveys ja sairastaminen sekä fyysinen terveys ja liikunta). Aiheita on harjoiteltu yhdessä ennen suullisen tehtävän tekemistä. Materiaalia näihin aiheiseen löytyy All Things Topics -sivustolta. Helppo apuväline suullisten tehtävien luomiseen on myös twee.com. Sivusto on maksuton, mutta vaatii tilin luomisen. Sivusto luo erilaisia tehtävätyyppejä annetun aiheen perusteella tekoälyä hyödyntäen. Sivustolla voi luoda harjoituksia myös rakenteiden ja sanaston harjoitteluun sekä tehdä videoihin perustuvia tehtäviä. Oikealla alhaalla esimerkki Tweellä luodusta suullisesta tehtävästä.