T1 ja T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Oman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista. Havainnon mukaan työskentely. Kuvanteon prosessi. (2. lk)
T4: Innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
S1-S3 kts T1
Espoon näkökulma:
Esim. maalaaminen, väri-ilmaisu, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelu. Työvälineiden ja materiaalien käyttötaitoja. Sommittelun perusteita. Väriopin perusteita esim. pää- ja välivärit. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
laatii ohjatusti jonkin yksinkertaisen luovan mediasisällön, kuten digitarinan tai videon.
esittää koostamaansa tietoa jonkin yksinkertaisen mediasisällön kautta.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Unelmien koulupäivä
Ryhmätyö
n. 45 min.
Laite, jolla voi kuvata
Vaihtoehtoisesti esim. Draw and Tell -sovellus liikkuvaan kuvaan
Mietitään ensin yhdessä unelmien koulupäivän vaiheita. Unelmien koulupäivänäkin opiskellaan, mutta miten kaikki sujuisi kuin unelma.
Valitaan työtapa.
Jaetaan luokka pienempiin ryhmiin.
Jaetaan ryhmille yksi päivän osa-alue, johon he keskittyvät.
Videoidaan päivän hetki, niinkuin se unelmien koulupäivänä sujuisi. Esim. välituntileikki, ruokailu, tunnin tekeminen, käytävässä kulkeminen jne. Jos ollaan valittu Draw and Tell -sovellus, tehdään työ tämän avulla.
Katsotaan tuotokset koulupäivän kulun mukaisesti.
Onnitellaan tekijöitä hienoista töistä ja mietitään, olisiko joku unelmien koulupäivän osa-alue mahdollista toteuttaa vaikka vain kerrankin?