T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7 harjaannuttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
S2 Paneudutaan demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Aikakautta tarkastellaan lisäksi Pohjolan asuttamisen näkökulmasta.
S3 Perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä idän ja lännen kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin ja niiden vaikutuksiin eri ihmisryhmille. Käsitellään Suomen siirtyminen historialliseen aikaan ja Ruotsin yhteyteen.
Tavoitteena vuosiluokalla 5
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Espoon kouluhistoriaa
Tutustutaan oman koulualueen historiaan hakemalla tietoa.
Ensin tutustutaan oman koulun tai koulualueen lyhyeen historiaan Espoon perinneseuran sivuilta.
Sen jälkeen etsitään tietoa omasta koulusta / alueesta kansallisarkiston kautta.
Opettajan kommentit
Tehtävässä on tarkoitus harjoitella tiedonhakua ja tutustua lähteisiin jotka "eivät ole Google" ja varsinkin avoimiin lähteisiin. Kansallisarkistosta kaivamalla voi löytää kaikenlaista aineistoa ja myös sanomalehtiin tutustuminen avaa paljon paikallishistoriaa. Dioissa mukana myös esimerkkikuvia, joista tehtävän pystyy rakentamaan omanlaiseksi.