T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS, Ranska A2:
T3: Ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä
S1: Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.
Espoon näkökulma:
Korostetaan kulttuurille ominaista kohteliasta kielenkäyttöä.
Rakenteita ja sanastoa opetettaessa voidaan vertailla eri kieliä toisiinsa.
Tiedostetaan ja hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä.
Rohkaistaan oppilasta käyttämään vähäistäkin kielitaitoa.
Opitaan arvostamaan sekä omaa kulttuuri-identiteettiä että monikulttuurisuutta.
Mahdollisuuksien mukaan tehdään kansainvälistä yhteistyötä sekä yhteistyötä esimerkiksi Ranskan Instituutin kanssa.
Ranskan A2 kokonaisuus: Tavoitteena vuosiluokilla 5-6 / (Ranska A1 tavoite sijoitettu vuosiluokalle 5)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.