T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
S4: Sisällöksi valitaan rakennettuun ympäristöön ja teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin.
Espoon näkökulma:
Liike, liikkeen muutoksen syyt, tikuilla, palikoilla, luonnonmateriaaleilla rakentaminen (2lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Älykkäät laitteet
Koko luokan kanssa tehtävä työ
Tavoite: Opitaan luokittelemaan ja havainnoimaan teknologiaa eri perustein.
Leikataan lehdistä kuvia laitteista ja otetaan itse kuvia laitteista koulussa.
Harjoitellaan laitteiden luokittelua. Mietitään yhdessä, mitä laitteita voi pitää älykkäinä, älylaitteina. Mietitään erilaisia esimerkkejä laitteista ja pohditaan, mitkä asiat määrittelevät sen onko laitteessa älyä. Onko laitteeseen piilotettu tietokone?
Tietokulma: älykkäät laitteet toimivat tietokoneen ohjaamina. Tietokoneita on siis sulautettu erilaisiin paikkoihin hyvin pienessäkin koossa. Sulautettuun laitteeseen kuuluu jonkinlaisia antureita, tietokoneen prosessori tekemässä päätöksiä, sekä jonkinlainen vaikutus (näyttö, sähkömoottori, jonkin toiminnon käynnistyminen, tai signaali toiselle laitteelle). Esimerkkejä älyä sisältävistä laitteista: Älypuhelin, tv, autot, älykkäät liikennevalot, automaattiovi, moderni liesi, älykellot. Esimerkkejä laitteista, jotka eivät ole älykkäitä: Mekaaninen lukko, kattovalo, valokatkaisin, vanha liesi, pelkällä ajastimella toimiva liikennevalo, mekaaninen lämpöpatterin termostaatti.
Suunnitelaan ja piirretään/askarrellaan tulevaisuuden älylaite. Esitellään miltä se näyttää ja mitä se tekee toisille oppilaille luokassa. Pidetään tulevaisuuden laitteet -näyttely.