T9

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T9: Ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien

S4: Sisällöksi valitaan rakennettuun ympäristöön ja teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. 

Espoon näkökulma:

Liike, liikkeen muutoksen syyt, tikuilla, palikoilla, luonnonmateriaaleilla rakentaminen (2lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 2/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa tekoälyn piirtämä kuva tulevaisuuden laitteesta.

Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla. 

Älykkäät laitteet

Koko luokan kanssa tehtävä työ


Tavoite: Opitaan luokittelemaan ja havainnoimaan teknologiaa eri perustein. 



Tietokulma: älykkäät laitteet toimivat tietokoneen ohjaamina. Tietokoneita on siis sulautettu erilaisiin paikkoihin hyvin pienessäkin koossa. Sulautettuun laitteeseen kuuluu jonkinlaisia antureita, tietokoneen prosessori tekemässä päätöksiä, sekä jonkinlainen vaikutus (näyttö, sähkömoottori, jonkin toiminnon käynnistyminen, tai signaali toiselle laitteelle). Esimerkkejä älyä sisältävistä laitteista: Älypuhelin, tv, autot, älykkäät liikennevalot, automaattiovi, moderni liesi, älykellot. Esimerkkejä laitteista, jotka eivät ole älykkäitä: Mekaaninen lukko, kattovalo, valokatkaisin, vanha liesi, pelkällä ajastimella toimiva liikennevalo, mekaaninen lämpöpatterin termostaatti. 


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Pohdittaisiinko ja rakennettaisiinko arjen teknologiaa?


Muita tietoja