T4

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T4: Kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa 

S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä. 

Espoon näkökulma:

Tieto- ja viestintäteknologian vastuullinen käyttäminen. (6. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tiedon lähteillä

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja

Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf

Videoiden kuvaamiseen hyödynnettiin iMovie-sovellusta ja käänteiseen kuvahakuun Google Lensiä. 

Podcast

Tämä tehtävä on ruotsinkielisen koulun äidinkielentasoisen suomen ryhmän tehtävä 6. luokalta. Podcast soveltuu moneen eri oppiaineeseen.  


Tavoitteet 

Tehtävään on helppo yhdistää aihepiiriin liittyviä muita tavoitteita. 

T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa 

T4 kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa 

T7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin 


Täältä löytyvät tarkemmat ohjeet:

https://docs.google.com/presentation/d/1qvBZvgi-XgkbnpphvE794Ecu91pkw-bYb1x5uN5sfjQ/edit?usp=sharing  

Tehtävään menee 2-3 oppituntia riippuen aiheesta. Teimme sekä kaveriarvion että opettajan loppuarvion.

Opettajan kommentit

Tehtävä vaatii jonkin verran perehtymistä ennakkoon. Soveltaisin tehtävää esim. ympäristötiedossa syventämään jonkin ilmiön ymmärtämistä.

Oppilaiden kommentit

Oppilaat ovat pitäneet tehtävästä varsinkin, kun aiheen on saanut valita vapaasti. Kaveriarviot jännittivät hieman, mutta kun ne tehtiin pareittain tai pienissä ryhmissä, sekin onnistui hyvin.