T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T4: Kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä.
Espoon näkökulma:
Tieto- ja viestintäteknologian vastuullinen käyttäminen. (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
osoittaa kiinnostusta vastuullisuuteen digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa.
tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
osaa tarkistaa käyttämiensä palvelujen ikärajat.
ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Tiedon lähteillä
Etsitään tietoa valitusta aiheesta. Hyödynnetään eri lähteitä, tekstejä, videoita ja kuvia.
Vertaillaan löydettyä tietoa. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia löytyi? Löytyikö samasta asiasta erilaista tai ristiriitaista tietoa? Miltä osin löydetty tieto poikkesi ja mistä se voisi johtua?
Keskustelkaa, mikä tekee tiedosta luotettavaa tai epäluotettavaa. Mikä tiedonlähde oli vakuuttavin? Mihin tieto perustui ja kuka on tiedon takana?
Pohditaan milloin mitäkin tietolähdettä on hyvä käyttää. Milloin kokemusperäinen tieto voi olla hyvä ja milloin tulisi käyttää tutkittua tietoa?
Seuraavalla oppitunnilla voidaan tutustua valeuutiseen. Mikä on valeuutinen, miksi niitä tehdään ja kuka niitä tekee?
Muokataan kuvaa tai lavastetaan videon tilanne käyttämällä esimerkiksi vihreän kankaan tekniikkaa.
Lopuksi katsotaan videot ja keskustellaan erottaako muokatun kuvan aidosta. Voidaan myös keskustella onko kuvien muokkaaminen joskus harmitonta tai tarkoituksenmukaista.
Voidaan harjoitella tarkistamaan kuvalähteitä käyttämällä käänteistä kuvahakua.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Videoiden kuvaamiseen hyödynnettiin iMovie-sovellusta ja käänteiseen kuvahakuun Google Lensiä.
Podcast
Tämä tehtävä on ruotsinkielisen koulun äidinkielentasoisen suomen ryhmän tehtävä 6. luokalta. Podcast soveltuu moneen eri oppiaineeseen.
Tavoitteet
Tehtävään on helppo yhdistää aihepiiriin liittyviä muita tavoitteita.
T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa
T4 kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
T7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
Täältä löytyvät tarkemmat ohjeet:
https://docs.google.com/presentation/d/1qvBZvgi-XgkbnpphvE794Ecu91pkw-bYb1x5uN5sfjQ/edit?usp=sharing
Tehtävään menee 2-3 oppituntia riippuen aiheesta. Teimme sekä kaveriarvion että opettajan loppuarvion.
Opettajan kommentit
Tehtävä vaatii jonkin verran perehtymistä ennakkoon. Soveltaisin tehtävää esim. ympäristötiedossa syventämään jonkin ilmiön ymmärtämistä.
Oppilaiden kommentit
Oppilaat ovat pitäneet tehtävästä varsinkin, kun aiheen on saanut valita vapaasti. Kaveriarviot jännittivät hieman, mutta kun ne tehtiin pareittain tai pienissä ryhmissä, sekin onnistui hyvin.