T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T1: Ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
S1: Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen ja ongelmatilanteiden rakentavaan käsittelyyn.
S2: Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin kiusaaminen.
S3: Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa, sosiaalinen kestävyys sekä eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.
Espoon näkökulma:
Terveyden eri osa-alueet: fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus
Terveystiedot, -taidot ja -asenteet terveyden edistämisen lähtökohtana
Elämänkaari ja terveys sen eri vaiheissa
Perhe, ystävät ja kiusaamisen ehkäisy
Minäkuva ja itsetuntemus
Seuraavat sisältöalueet vodaani käsitellä joustavasti myös 8. luokalla: Tunnetaidot tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely
Vuorovaikutustaidot; kuuntelun taidot, omista ajatuksista ja tunteista kertominen, ristiriitojen selvittäminen
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa kuvailla joitakin vilpilliseen tietoon liittyviä turvallisuusnäkökulmia, kuten harhaanjohtavan tiedon vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen tai näkemysten polarisoitumiseen yhteiskunnassa.
ymmärtää tietosuojan ja yksityisyydensuojan käsitteet. Oppilas osaa suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia tietojaan valikoimalla sisältöjen jakamista eri kanavilla ja tileillä.
osaa kuvailla, mitä on seksuaalinen häirintä ja vihapuhe digitaalisessa mediassa. Oppilas osaa kuvailla erilaisia keinoja suojautua niiltä ja tietää, kuinka tulee toimia, jos joutuu häirinnän tai vihapuheen kohteeksi.
osaa arvioida kykyään vaikuttaa omaan digijalanjälkeensä sekä taitoaan edistää turvallisuuttaan mediaympäristöissä.
tietää tahoja, joiden puoleen kääntyä kohdatessaan turvallisuuttaan uhkaavia tilanteita mediaympäristöissä.
oppii huomioimaan omia yksilöllisiä tapojaan kokea mediasisältöjä ja tekemään valintoja niidenkin sisältöjen parissa, joiden käyttämisen ikärajat mahdollistavat.
tietää, että myös mediaympäristöissä tapahtuva lainvastainen toiminta, kuten plagiointi, seksuaalinen houkuttelu, identiteettivarkaus, kunnian loukkaaminen tai vakava nettikiusaaminen, täyttävät rikosten merkkejä ja että niillä on sen mukaiset seuraukset.
ymmärtää vastuunsa olla vaarantamatta toisten turvallisuutta, oikeuksia ja hyvinvointia omalla viestinnällään ja toiminnallaan mediaympäristöissä.
tiedostaa mediasisältöjen ja mediaympäristöissä toimimisen psykologisia, sosiaalisia ja arjenhallinnallisia vaikutuksia, kuten vaikutuksia identiteetin rakentumiseen, kehonkuvaan, mielen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin suhteisiin, ajankäyttöön ja unen määrään.
osaa pohtia mediankäyttöön liittyviä hyvinvointitekijöitä myös toisten hyvinvoinnin kannalta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Somekiusaaminen satuttaa - kuinka käyttäydyn kunnioittavasti somessa?
Oppitunnin tavoitteena on:
1) Ymmärtää kiusaamisilmiötä somessa
2) Ymmärtää mitä tarkoittaa toisia kunnioittava somekäyttäytyminen
3) Ymmärtää, mistä voi saada apua, jos kohtaa somehäirintää
4) Tutustua Someturva-palveluun https://palvelu.someturva.fi/
Taustaa ilmiölle:
"Yli puolet suomalaisista koululaisista kokee verkossa kiusaamista tai häirintää. Lisäksi tuoreen kouluterveyskyselyn mukaan jopa yli puolet tytöistä on kokenut seksuaalista häirintää verkossa. Somen mukanaan tuomat riskit koululaisen hyvinvoinnille koskettavat jokaista vanhempaa ja kasvatustyössä toimivaa aikuista."
Tunnin kulku:
1) Viritteleviä kysymyksiä tunnin alkuun:
Oletko sinä tai onko joku ystäväsi joskus kohdannut somekiusaamista?
Millaisia tunteita kiusaaminen herättää?
Millaisia erilaisia somekiusaamisen muotoja tiedät?
2) Katsotaan yksi Someturvan oppitunti https://www.someturva.fi/lessons/schools/#grades-7-9 --> aiheina esim.
Sosiaalisen median vaarat ja mistä haen apua
Väkivaltavideon levittäminen somessa
Alastonkuvat
Valeprofiilit
Saako toista kuvata ilman lupaa?
Juorujen ja valheiden levittely
3) Luetaan alustukseksi tarina (tarina löytyy Someturvan 7.-9.lk oppituntivideon nro 1 PDF-materiaalista "Käyttöönotto: Sosiaalisen median vaarat ja mistä haen apua")
"Käytän päivittäin Snapchattia kavereiden kanssa viestittelyyn ja omien tapahtumien jakamiseen. Mulla on siellä paljon kavereita ja seuraan myös itse monia. Olen käyttänyt somea jo monen vuoden ajan ilman mitään ongelmia. Tottakai ollaan välillä heitetty siellä kavereiden kanssa läppää, mutta se on ollut ihan hyväntahtoista. Yhtenä päivänä kuitenkin huomasin, että mun tili oli varastettu. Huomasin sen vasta, kun yritin kirjautua sinne sisään. Pian mulle selvisi, että mun luokkakaveri oli saanut jostain selville mun salasanan. Se oli kertonut haltuunsa saamista tunnuksista muillekin koulussa ja porukassa olivat sitten päättäneet tehdä mulle "vähän pilaa". He olivat laittaneet musta ihan järkyttäviä kuvia mun nimissä mystoryyn kaikkien nähtäville. Myös tosi noloja ja inhottavia viestejä oli lähetelty mun kavereille. Nämä tapahtumat tuntuivat tosi pahalta. Etenkin siksi, kun luulin, että he ovat mun ystäviä. Tämä asia vaivaa mua kokoajan, enkä ole saanut oikein nukuttuakaan. Kouluun meneminen tuntuu vaikealta ja on pelottanut se, miten kaikki koulukaverit suhtautuvat muhun. Pelkään, että osa kavereista saattaa luulla, että olen itse lähettänyt niitä järkyttäviä viestejä. En ole uskaltanut kertoa näistä tapahtumista vielä kenellekään. Olen pohtinut, että mitä voisin nyt tehdä asialle... "
4) Keskustellaan oppilaiden kanssa: Voisiko tarina olla todellinen? Millaisia tunteita tämä herättää? Miten itse toimisit tällaisessa tilanteessa? Mistä voi hakea apua?
Kerro oppilaille, että kiusaaminen on aina väärin ja siksi kaikilla on mahdollisuus hakea apua, jos sitä näkee tai kokee. Voit myös kertoa oppilaille, että somekiusaamisessa voi syyllistyä jopa rikokseen. Kyseeseen voi tulla mm. identiteettivarkaus, kunnianloukkaus ja tietomurto.
5) Kun somekiusaaminen ilmiönä on ymmärretty, tunnin tavoitteita voi täydentää myötätunto- ja kaveritaitojen vahvistamisella. Siihen sopivat erinomaisesti esimerkiksi SPR:n kaveritaidot-ohjelma ja siihen liittyvät informatiiviset kaveritaidot-opetusvideot --> https://www.punainenristi.fi/tyomme/opettajille/kaveritaitoja/