T6-T7

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia 

S1 Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia. 

S3 Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. 

UO S3 Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. 

Espoon näkökulma:

Mahdollisia sisältöjä luokalla 1; Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, Lähimmäisenrakkaus, Keskustellaan lasten oikeuksista , keskustelua ortodoksisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä  ja eroista, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen (1lk)


T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta 

S3: Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 

UO S3: Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.  

Espoon näkökulma:

Mahdollisia sisältöjä luokalla 1: Esimerkkinä kertomuksia joistakin pyhistä ihmisistä 

Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, lähimmäisenrakkaus, keskustellaan lasten oikeuksista. Esirukous, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen.

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 

Digitaalisen osaamisen kuvakset:

Oppilas

Kuvassa iPad ja sen näytöllä sydän.

Kivat viestit luokassa

Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko. 

Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.

Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi. 

Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin. 

Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle. 

Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa. 

Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen. 

Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös. 

Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Hyvät tavat verkossa

Muita tietoja