T6-T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
S1 Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia.
S3 Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys.
UO S3 Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin.
Espoon näkökulma:
Mahdollisia sisältöjä luokalla 1; Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, Lähimmäisenrakkaus, Keskustellaan lasten oikeuksista , keskustelua ortodoksisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä ja eroista, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen (1lk)
T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
S3: Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä.
UO S3: Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.
Espoon näkökulma:
Mahdollisia sisältöjä luokalla 1: Esimerkkinä kertomuksia joistakin pyhistä ihmisistä
Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, lähimmäisenrakkaus, keskustellaan lasten oikeuksista. Esirukous, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
tietää, millaista on verkossa tapahtuva kiusaaminen, kuten ryhmistä sulkeminen, kuvien ja tietojen levittäminen ilman lupaa tai perättömien huhujen kertominen toisista. Oppilas tietää, ettei verkossa saa kiusata ja miten pitää toimia kiusaamista kohdatessa.
kehittää kykyään asettua toisen asemaan mediaviestejä tuottaessaan ja tulkitessaan. Oppilas pyrkii myönteiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen myös mediaympäristöissä.
Kivat viestit luokassa
Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko.
Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.
Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi.
Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin.
Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle.
Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa.
Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen.
Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös.
Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.