T1-3

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.

T1: Kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä.

S1: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan liikuntaleikkejä, tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joita harjoitellaan erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä).   

Espoon näkökulma:

Perusliikuntataitoja kehittävää toimintaa, kannustetaan liikkumaan ja osallistumaan ilon sekä onnistumisten kautta, korostetaan fyysisesti aktiivisen koulupäivän merkitystä, KULPS-liikuntapolun mahdollistamat lajikokeilut  (1lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1


T2 Ohjata oppilasta harjoittamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla.

S1 Opetuksessa harjoitellaan välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä). Kehonhallintaa ja hahmotusta sekä tasapainoa edistetään erilaisten voimistelutehtävien avulla.  Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta. 

Havaintomotorisia liikkumisen perustaitoja. (1lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1 


T3 Vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina.  

S1 Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä). 

Motorisia liikkumisen perustaitoja. (1lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2


Tavoitteet 1-2 lähes identtiset 1 ja 2 luokilla (kakkosella T1-2 laajenee hieman ykkösen tavoitteisiin nähden)

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuvassa jumppaliikkeitä kuvattuna ohjelmointikielen tavoin.

Lähde: Polkuja ohjelmointiosaamiseen. Opas vuosiluokille 1-6. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 8/2022 (ISSN 2342-5970) 

Liikuntatunti ohjelmoiden

Koko luokka, pienryhmät

paperia, kyniä ja saksia

Ennen liikuntatuntia ryhmät tekevät kuntoilukortteja, joissa on käytetty ohjelmoinnin muotoa. Kts. kuvat.

Ryhmän pitää käyttää ainakin kerran toistorakennetta (kuva 1. ) ja kerran ehdollista toistorakennetta. (kuva 2.) 

Jos oppilaat ovat jo tutustuneet johonkin ohjelmointiympäristöön, voidaan korttien sanamuodot valita vastaamaan kyseisen ohjelmointiympäristön rakenteita ja komentoja.

Sitten pidetään liikuntatunti ohjelmointikorttien avulla. 

Vinkki: Korttien avulla voidaan pitää esim. koulukummien kanssa yhteinen liikuntatunti.  Näin oppilaat pääsevät esittelemään ohjelmoinnin logiikkaa toisille oppilaille. Anna oppilaiden kertoa kuvan sisältö omin sanoin.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja