T1-3

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1: Kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä

S1: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan liikuntaleikkejä, tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joita harjoitellaan erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä).   

Espoon näkökulma:

Perusliikuntataitoja kehittävää toimintaa, kannustetaan liikkumaan ja osallistumaan ilon sekä onnistumisten kautta, korostetaan fyysisesti aktiivisen koulupäivän merkitystä, KULPS-liikuntapolun mahdollistamat lajikokeilut  (1. lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1


T2: Ohjata oppilasta harjoittamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla

S1: Opetuksessa harjoitellaan välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä). Kehonhallintaa ja hahmotusta sekä tasapainoa edistetään erilaisten voimistelutehtävien avulla.  Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta. 

Havaintomotorisia liikkumisen perustaitoja. (1. lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1 


T3: Vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina.  

S1: Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä). 

Motorisia liikkumisen perustaitoja. (1. lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2


Tavoitteet 1-2 lähes identtiset 1 ja 2 luokilla (kakkosella T1-2 laajenee hieman ykkösen tavoitteisiin nähden)

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuvassa jumppaliikkeitä kuvattuna ohjelmointikielen tavoin.

Lähde: Polkuja ohjelmointiosaamiseen. Opas vuosiluokille 1-6. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 8/2022 (ISSN 2342-5970) 

Liikuntatunti ohjelmoiden

Koko luokka, pienryhmät

paperia, kyniä ja saksia

Ennen liikuntatuntia ryhmät tekevät kuntoilukortteja, joissa on käytetty ohjelmoinnin muotoa. Kts. kuvat.

Ryhmän pitää käyttää ainakin kerran toistorakennetta (kuva 1. ) ja kerran ehdollista toistorakennetta. (kuva 2.) 

Jos oppilaat ovat jo tutustuneet johonkin ohjelmointiympäristöön, voidaan korttien sanamuodot valita vastaamaan kyseisen ohjelmointiympäristön rakenteita ja komentoja.

Sitten pidetään liikuntatunti ohjelmointikorttien avulla. 

Vinkki: Korttien avulla voidaan pitää esim. koulukummien kanssa yhteinen liikuntatunti.  Näin oppilaat pääsevät esittelemään ohjelmoinnin logiikkaa toisille oppilaille. Anna oppilaiden kertoa kuvan sisältö omin sanoin.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja