T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
S2: Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu ja sana.
Espoon näkökulma:
Mahdollisuuksia erilaisista teksteistä nauttimiseen (monilukutaito). Kuvien ja otsikoiden lukeminen, ennakoiminen, tekstiin palaaminen, tekstin työstäminen (mm. piirtäminen, kirjoittaminen, draama, keskusteleminen), lukudiplomi (1. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 / Päivitetty OPS 2023
Digitaaliset osaamisen kuvaukset (soveltuvin osin):
Oppilas
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää tekstiä.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioida, siirtää, poistaa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa käyttää kosketusnäyttökynää tarkoituksenmukaisesti.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
Lukuhyrrä
Varattava aika: yksi oppitunti
Työmuoto: parityö, yksilötyö
Tarvittavat välineet: kynä, kumi, paperi, jossa on kuvat, värikynät
Tarvittavat laitteet: opettajan tietokone, esitystekniikka
Valmistelu:
Opettaja valitsee tavut/ sanat tai vastaavat ja lisää ne linkin hyrrään
Oppilaille jaetaan moniste, jossa on kuvina hyrrän sanat (esim. https://papunet.net/kuvatyokalut/)
Lisävinkki: Hyrrää voi käyttää myös monessa muussa asiassa, puheenvuoron antamisessa, taukojumppaliikeiden arpomisessa jne
Ohjeet:
Opettaja avaa ennakkoon https://seatingchartmaker.app/wheel-of-names/?s=U2hlcmxvY2sgSG9sbWVzCkVsaXphYmV0aCBCZW5uZXQKSmF5IEdhdHNieQpIZXJtaW9uZSBHcmFuZ2VyCkF0dGljdXMgRmluY2gKSHVja2xlYmVycnkgRmlubgpKYW5lIEV5cmUKRnJvZG8gQmFnZ2lucwpIYXJyeSBQb3R0ZXIKS2F0bmlzcyBFdmVyZGVlbgo%3D&c=WyJyZ2IoMjUyIDE2NSAxNjUpIiwicmdiKDE5NiAxODEgMjUzKSJd&t=11 nettisivun. (Verkkosivu on hyväksytty opetuskäyttöön 26.11.2024)
Opettaja kirjoittaa hyrrään tavuja, sanoja ja lyhyitä virkkeitä ennen tunnin alkua.
Esitystekniikan kautta hyrrä jaetaan esiin luokassa taululle.
Oppilaille jaetaan moniste, jossa on kuvina hyrrän sanat (esim. https://papunet.net/kuvatyokalut/) .
Oppilaat muodostavat jonon taulun eteen.
Jokainen oppilas pyöräyttää vuorollaan hyrrää ja lukee saamansa tavun, sanan tai virkkeen.
Oppilas palaa tämän jälkeen omalle paikalleen ja värittää hyrrän värillä tavua, sanaa tai virkettä vastaavan kuvan.
Värityksen jälkeen oppilas menee uudelleen jonoon.
Tunnin lopussa tarkistetaan, onko kaikki kuvat väritetty oikein.