T16 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja

S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

Espoon näkökulma:

Suomen monimuotoinen luontokuva, Suomen kartta, kartanlukutaito (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa kirjoittu ohjeet sudenkorennon piirtämiseksi ilmansuuntien lyhenteiden avulla.

Harjoitellaan ilmansuuntia koodaamalla

Materiaali: ruutupaperi, lyijykynä, viivoitin

Aika: 45 min

Yksilötyöskentely ohjatusti

Aikaisemmalla tunnilla on opeteltu pää- ja väli-ilmansuunnat.

Oppilaat saavat ruutupaperin, johon on merkitty aloituspiste. Oppilaat työskentelevät samanaikaisesti opettajan antaman koodin mukaan piirtäen yhtenäistä viivaa paperille, esim. "liiku kolme askelta lounaaseen". Koodista syntyy kuva (malliesimerkissä sudenkorento). 

Jatkotyöskentely: Oppilaat voivat keksiä omia kuvia ja kirjoittaa niihin koodit ilmasuuntien mukaan. Oppilaat antavat keksimiään koodeja muiden ratkaistaviksi. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja