T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
Suomen monimuotoinen luontokuva, Suomen kartta, kartanlukutaito (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Oppilas
harjoittelee lukemaan ja tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja ja hyödyntää osaamistaan mediasisältöjä, kuten uutisia, tarkastellessaan.
Materiaali: ruutupaperi, lyijykynä, viivoitin
Aika: 45 min
Yksilötyöskentely ohjatusti
Aikaisemmalla tunnilla on opeteltu pää- ja väli-ilmansuunnat.
Oppilaat saavat ruutupaperin, johon on merkitty aloituspiste. Oppilaat työskentelevät samanaikaisesti opettajan antaman koodin mukaan piirtäen yhtenäistä viivaa paperille, esim. "liiku kolme askelta lounaaseen". Koodista syntyy kuva (malliesimerkissä sudenkorento).
Jatkotyöskentely: Oppilaat voivat keksiä omia kuvia ja kirjoittaa niihin koodit ilmasuuntien mukaan. Oppilaat antavat keksimiään koodeja muiden ratkaistaviksi.