T16
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
Espoon näkökulma:
Suomen monimuotoinen luontokuva, Suomen kartta, kartanlukutaito (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
harjoittelee lukemaan ja tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja ja hyödyntää osaamistaan mediasisältöjä, kuten uutisia, tarkastellessaan.
Harjoitellaan ilmansuuntia koodaamalla
Materiaali: ruutupaperi, lyijykynä, viivoitin
Aika: 45 min
Yksilötyöskentely ohjatusti
Aikaisemmalla tunnilla on opeteltu pää- ja väli-ilmansuunnat.
Oppilaat saavat ruutupaperin, johon on merkitty aloituspiste. Oppilaat työskentelevät samanaikaisesti opettajan antaman koodin mukaan piirtäen yhtenäistä viivaa paperille, esim. "liiku kolme askelta lounaaseen". Koodista syntyy kuva (malliesimerkissä sudenkorento).
Jatkotyöskentely: Oppilaat voivat keksiä omia kuvia ja kirjoittaa niihin koodit ilmasuuntien mukaan. Oppilaat antavat keksimiään koodeja muiden ratkaistaviksi.