T8
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T8: Ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
S4: Tutkitaan tekstejä ja tehdään päätelmiä kielen merkityksistä, rakenteista (lauseenjäsennys, modaalisuus, rektio) ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen ja kielen kehityksen päävaiheisiin. Tutustutaan kirjallisuuteen.
Espoon näkökulma:
Kielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokilla 7 ja 8
Kielen rakenteita tarkastellaan funktionaalisesti ja läpäisevästi kaikilla vuosiluokilla
Harjaannutetaan tekstilähtöisesti eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä
Tuotetaan omia tekstejä
Tarkastellaan suomen kielen perusrakenteita tekstilähtöisesti (sanaluokkien tunnistaminen, verbien ja nominien taipuminen, lauseenjäsennys, modaalisuus, verbien rektiot)
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa pohtia erilaisten mediasisältöjen ja ajankohtaisten mediakulttuurin ilmiöiden vaikutuksia yksilöiden ja ryhmien ajatteluun ja toimintaan. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin.
ymmärtää, että media vaikuttaa yhteiskunnassa kulttuuriin ja arvoihin välittämällä mielikuvia, stereotypioita ja ihanteita. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin.