T3
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T3: Kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S2: Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1-10 hajotelmiin. Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen. Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1 ja 2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsittellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Voisiko avaruudessa asua?
Aika: 45 minuuttia
Parityö
Ei välttämättä tarvita laitteita
Lattiamuotoja noin 40 kappaletta
Tekijänoikeusvapaita kuvia esimerkiksi Nasan sivuilta, kaksi samanlaista huom! Kirjoita kuvan taakse mitä planeettaa kuva esittää.
Tietokone tai kirja planeettojen olosuhteista, josta löytää vastauksen kysymykseen voiko planeetalla asua? Kuinka kuuma Marssissa on? Onko Merkuriuksessa vettä? jne
Testitilanteessa oli 14 lasta yhteensä ruudukolla samaan aikaan. (7+7)
Kerro kehystarina. Tietokone ja robotti lähtevät etsimään voisiko avaruudessa asua. Tietokone pysyy koko ajan paikallaan ja antaa tarkkoja ohjeita robotille, joka lähtee ruudukolle etsimään asumiskelpoista planeettaa. Löytyyköhän sellaista? Jos kaksi robottia on menossa samaan ruutuun / lattiamuotoon - pitää tietokoneen äkkiä keksiä hyvä yksiselitteinen ohje, jolla robotti pääsee kiipelistä. Tietokoneen pitää myös ohjelmoida oma äänensä robotille, jotta robotti voi tunnistaa oman ohjaavan äänen ohjausäänien joukosta. (ruudukolla lähtöpisteitä roboteille puolet lasten määrästä. Tietokone pysyy siis lähtöpisteessä.
Käykää läpi mitä tarkoittaa tarkka ohje. Robotti ei itse ajattele vaan toimii ainoastaan pilkuntarkasti tietokoneen antamien ohjeiden mukaan.
Rakentakaa 5x8 ruudukko lattialle.
Laita lähtöpisteitä vastapäiselle reunalle planeettojen kuvat, jotka olet tulostanut etukäteen.
Pyydä robotteja menemään lähtöpisteeseen ja tietokoneita robotin taakse.
Anna salaisesti planeetan kuva tietokoneelle (niin, että robotti ei kuvaa näe).
Tietokone alkaa antamaan yksityiskohtaisia ja mielikuvituksellisia ohjeita. Hyppää kaksi tasahyppyä eteenpäin, Hyppää yhdellä jalalla sivuttain oven suuntaan jne. (jos tietokone käskee robottia nostamaan käden - sen saa laskea vasta,kun tietokone antanut ohjeen).
Tarkoitus on, että tietokone ohjaa robotin kuvassa olevan planeetan eteen ja antaa yksityiskohtaset ohjeet miten robotti koskee edessä olevaan planeetan kuvaan. Sen jälkeen tietokone ohjaa taas tarkkoja ohjeita käyttäen robotin lähtöpaikkaan.
Kun robotti on saapunut lähtöpaikkaa pari miettii kysymyksen, johon haluavat vastuksen ja käyvät kysymässä opettajalta kysymyksen joka hakee tiedon kirjasta tai netistä.
Oppilaat pohtivat tiedon perusteella voiko planeetalla asua.
Opettaja antaa uuden kuvan sille, joka oli robotti ja näin robotista tulee tietokone ja peli jatkuu.
Opettajan kommentit
Sopiva tehtävä. Hienosti osasivat kuunnella. Robotit kuulivat ja toimivat hienosti tietokoneen antaman ohjeen mukaan. Yllättävän kohtuullinen äänitaso vaikka seitsemän tietokonetta puhui seitsemälle robotille.
Oppilaiden kommentit
Jee sai hyppiä. Tietokoneen ääni oli hyvä. Oli kiva saada tietoa. Opittiin, että robotti ei tee mitään muuta, kun sitä mitä tietokone antaa ohjeeksi. Tietokoneen pitää antaa tarpeeksi yksityiskohtaiset ohjeet.