T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T4 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään monipuolisia tapoja oppia englantia ja arvioimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta myönteiseen vuorovaikutukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen. (ENA, T4, S2, sivu 132, 136, 146)
Espoon näkökulma:
Käytetään oman kielitaidon arviointiin Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta portfoliota
Kiinnitetään huomiota viestin välittymiseen ja toisia kannustavaan vuorovaikutukseen
Huomioidaan, mihin englannin kielen taitoa voi käyttää myös koulun ulkopuolella ja koulun päätyttyä, esim. tiedonhallinnassa
Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa mahdollisuuksien mukaan, esimerkiksi omien tuotosten keräämisessä sähköiseen muotoon
S2 Kielenopiskelutaidot
Vahvistetaan edelleen kieltenopiskelutaitoja. Harjoitellaan oppimateriaalin monipuolista käyttöä, sanastojen käyttöä, kokonaisuuksien hahmottamista, ryhmittelyä, tiedon hakemista ja tiedon luotettavuuden arviointia.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
tuntee hakukoneiden ja tietokantojen tapaa toimia ja tuottaa tietoa.
ymmärtää teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
ymmärtää digitaalisessa palveluissa tapahtuvan vaikuttamisen kaupallisia ja poliittisia motiiveja.