T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T9: Tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin.
S: Sanastoa, ilmauksia, vakiintuneita sanontoja ja rakenteita harjoitellaan nuorten elämään liittyvissä luontevissa kielenkäyttötilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit, kuten tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaan omaan tulevaisuuteen liittyvät suunnitelmat. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti ruotsin kielen äänteitä, sanapainoa ja intonaatiota. Harjoitellaan hyödyntämään foneettisia merkkejä ääntämisen opettelussa.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema.
Paikallinen tarkennus:
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Työelämään liittyvät sanastot ja tilanteet painottuvat 9. luokalle. (7.-8. lk)
Tekstien valinnassa ja tuottamisessa hyödynnetään mm. tieto- ja viestintäteknologiaa
Tutustutaan paikalliseen ruotsinkieliseen mediaan, esim. radio ja sanomalehdet sekä hyödynnetään näitä oppimateriaalina
Hyödynnetään kirjastojen ruotsinkielistä aineistoa
Tavoitteena vuosiluokilla 8-9/Päivitetty OPS 2024
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
kannustaa muita oppilaita digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen käyttöön.
osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
Kuva luotu tekoälyllä.
TET-raportti ruotsiksi
Oppilas kertoo työharjoittelustaan ruotsiksi. Oppilas tallentaa puheen, joka liitetään classroomiin. Äänitetään kotitehtävänä omalla laitteella kotona.
Tehtävässä tulee olla tarkat reunaehdot esim. kesto ja / tai tietty sisältö. Oppilaat voidaan pyytää ensiksi kirjoittamaan käsikirjoitus. Sovitaan näkyykö tallenteessa oppilas vai onko kyseessä äänite ilman kuvaa.
Kerrotaan arvointikriteerit ja harjoitellaan ääntämistä ennen kuvaamista. Voidaan arvoida numeerisesti tai sanallisesti tyydyttävä/hyvä/kiitettävä.