T7 Etsitään tietoa hakusanoilla
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
osaa etsiä tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä, kuten verkkosivut, digitaaliset lehdet tai radio- ja tv-uutiset. Oppilas osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Minkälainen on luotettava tietolähde? Toteutetaanko tietokilpailu?
Aika: Vähintään 45 min
Ryhmätyö esimerkiksi 3-5 oppilasta
Tarvikkeet: Tietokone tai tabletti (hakukone)
Keskustellaan ensin yhdessä miten tietoa haetaan.
Valitaan jokin lapsia kiinnostava aihe. Esimerkiksi eläimet. Keksitään aiheesta kysymys.
Haetaan hakukoneen kautta netistä vastaus haluttuun kysymykseen. Vaikkapa mitä karhu syö? Mietitään hakutulosten perusteella mihin tuloksiin kannattaa luottaa. Esimerkiksi, kumpi on luotettavampi tiedon lähde, Korkeasaaren työntekijän haastattelu vai Tiktok -video?
Tietokilpailukysymysten tekeminen: valitkaa aihe lasten kiinnostuksen mukaan.
Jos lapsilla on vielä vaikeuksia itse kirjoittaa paperille kysymyksiä, joihin haetaan tietoa, niin aikuinen voi kirjoittaa tekstin tikkukirjaimin paperille. Yksi ryhmän jäsenistä osoittaa kynällä sitä kirjainta, jonka toinen oppilas etsii näppäimistöltä. Näin saadaan tekemistä saamaan aikaan useammalle, eikä odotuksesta tule niin pitkää. Kynällä näyttäjää ja näppäimistöltä etsijää vaihdetaan niin, ettei odotuksesta tule liian pitkää.
Kun sovittu määrä kysymyksiä ja vastauksia on tehty, ryhmät voivat kysyä niitä toisiltaan.
Vaihtoehtoinen lähestymistapa: Haetaan samasta asiasta useammasta lähteestä vastauksia. Mietitään miksi vastaukset voivat olla erilaisia eri lähteistä haettuna. Esimerkiksi haettaessa tietoa siitä kuinka monta poikasta ketulla on saadaan lähteistä riippuen eri vastauksia. On aika hedelmällistä miettiä mistä erot johtuvat? Ravinto, paikkakunta, lähteen kirjoittajan kokemukset jne.
Opettajan kommentit
Hyvä harjoitus. Voi soveltaa luokan mukaan. Harjoitellaan lähdekriittisyyttä. Hienoa, että oppilaat saivat itse tehdä vaikka ope oli mukana ryhmässä. Testasimme tämän tehtävän yksilöllistetyn oppimäärän oppilaiden kanssa eli tehtävä sopii kaikille soveltaen!
Oppilaiden kommentit
Kiva oppitunti. Kysymyksistä opittiin. Opittiin eläimistä. Opittiin hakemaan tietoa. Opittiin arvioimaan tiedon luotettavuutta.