T7
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T7: Perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Espoo näkökulma:
Välineinä voidaan käyttää mm. leluja, nappeja, tikkuja, noppia, helminauhoja, lukusuoria, värisauvoja, lukumääräkuvia, toisiinsa kiinnittyviä kuutioita, mittanauhoja ja opetusrahoja. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa järjestää ja vertailla asioita erilaisten ehtojen, kuten muodon samankaltaisuus, perusteella. Oppilas tunnistaa loogisia operaatioita, kuten ”ja”, ”tai”, ”ei”.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Ohjaa operobottia
Pienryhmä
n.15 min
Robotit tarvitsevat täsmällisiä toimintaohjeita suoriutuakseen tehtävästä. Operobottia ohjaamalla lapset saavat käsityksen siitä, minkälaisilla komennoilla robotti toimii niinkuin halutaan. Samalla tulee tutuksi toimintaohjeen pilkkominen pienemmiksi osiksi.
Valitaan joku helppo tehtävä, jonka operobotti suorittaa oppilaiden antamien ohjeiden mukaan. Esim. kirjan vieminen kirjahyllyyn, taulusienen kastelu tai valojen sytyttäminen luokkaan.
Lapset pohtivat komennot etukäteen. Komennot annetaan vuorotellen, selvästi ja yksiselitteisesti. Operobotti suorittaa tehtävän vain jos käsky on yksinkertainen ja yksiselitteinen. Montaa komentoa yhtaikaa robotti ei ymmärrä. Robotti voi vastata esim. "kävele ulos" -komentoon, ettei ymmärrä mitä tarkoittaa ulos. Operobotti saatta törmäillä seiniin, tai tarttua vääriin asioihin tai toimia muuten hassusti, jos käsky on epäselvä.
Opettajan kommentit
Hauska leikki, sopii alkuvirittelyksi moneen asiaan.
Oppilaan kommentit
Olipa kiva ohjata opea, joskus se teki ihan hassusti!