T7 

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T7: Perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin

S1:  Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. 

Espoo näkökulma:

Välineinä voidaan käyttää mm. leluja, nappeja, tikkuja, noppia, helminauhoja, lukusuoria, värisauvoja, lukumääräkuvia, toisiinsa kiinnittyviä kuutioita, mittanauhoja ja opetusrahoja. (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa opettaja laittaa kirjaa kirjahyllyyn.

Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla. 

Ohjaa operobottia

Pienryhmä 

n.15 min

Robotit tarvitsevat täsmällisiä toimintaohjeita suoriutuakseen tehtävästä. Operobottia ohjaamalla lapset saavat käsityksen siitä, minkälaisilla komennoilla robotti toimii niinkuin halutaan. Samalla tulee tutuksi toimintaohjeen pilkkominen pienemmiksi osiksi. 

Opettajan kommentit

Hauska leikki, sopii alkuvirittelyksi moneen asiaan. 

Oppilaan kommentit

Olipa kiva ohjata opea, joskus se teki ihan hassusti! 

Muita tietoja