T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita
S2: Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa ja fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista.
Espoon näkökulma:
Pohditaan sääntöjen merkitystä turvallisuuden lisääjänä, turvallinen koulutie (1. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
Kuva luotu tekoälyllä (Bing Image Creator)
Video koulun/luokan säännöistä
Aika: 2 x 45 min
Ryhmät 2-3 henkilöä
iMovie-sovellus tai muu laite, jolla voi kuvata videoita.
"Et voi vaatia sitä, mitä et ole opettanut." On tarpeellista mallintaa lapsille sitä käytöstä, mitä heiltä odotetaan ja harjoitella konkreettisesti oikeanlaista toimintaa. Tehdään videot eri koulun sääntöihin liittyen.
Tutkitaan yhdessä koulun sääntöjä.
Pohditaan, mitkä säännöt olisivat kaikkein tarpeellisimpia muistaa, jotta koulussa kaikilla on mahdollisimman turvallinen ja hyvä olla. Valitaan muutama sääntö, joista tehdään ohjevideot toisille koulun oppilaille, esim. käytävillä kävelen rauhallisesti, otan kaikki mukaan leikkiin jne.
Voidaan miettiä, kuinka monta lasta tarvitaan kuhunkin opasvideoon ja jaetaan lapset ryhmiin tämän mukaan tai toteutetaan työt kiinteän kokoisissa ryhmissä.
Ryhmissä suunnitellaan käsikirjoitus ja mahdollisesti kuvakulmia. Näkökulma on on oikeanlaisessa tavassa toimia, ei siinä, mitä ei saa tehdä.
Videoidaan työt - pyydetään tarvittaessa apuun esim. keittiöhenkilökuntaa, muita opettajia jne.
Jos käytössä on iMovie, voi otsikoksi kirjata säännön näkyviin. Pelkässä videossa säännön voi mainita suullisesti videon alussa tai kirjoittaa sen näkyviin isolle paperille. iMoviella voi taitojen mukaan muokata videota laajemminkin, esim. taustamusiikki, selostus tms.
Katsotaan videot yhdessä tai järjestetään esim. yhteinen salitilaisuus syksyn alussa, jossa videot esitellään.
Opettajan kommentit
On tärkeää tuoda lapsille näkyväksi oikeanlaista käyttäytymistä. Videoiden tekeminen on mielekäs tapa "harjoitella" koulun sääntöjä ihan konkreettisesti toimimalla. Näin säännöt jäävät lapsille hyvin mieleen.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva suunnitella videoita! Yhteistyö sujui hyvin!