T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T2: Ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
S1: Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnonympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia. Tutkitaan rakenteiden syntymistä ja energian käyttöä.
S2: Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.
S3: Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. Kokeilujen pohjalta tuotetta tai teosta kehitetään vielä eteenpäin.
S4: Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja/tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.
S5: Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään laadukkaan tuotteen ominaisuuksiin ja turvalliseen työskentelykulttuuriin.
S6: Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Espoon näkökulma:
Jatketaan portfolion kokoamista. (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
ymmärtää käyttämiensä digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintalogiikkaa.
tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
Käsityön portfolio
Toteutetaan Google Slides sovelluksella, Google Classroomissa.
Opettaja luo jokaiselle oppilaalle oman kopion Slidesista, Classroomiin, ja ohjeet ensimmäiselle dialle.
Porfolioon on kirjoitettu apukysymykset pohjaksi ja oppilas täydentää oman portfolionsa niiden avulla.
Portfolioon lisätään kuvat työn eri vaiheista ja lopputuloksesta. Kuvat voidaan ottaa suoraan Chromebookin kameralla.
Portfoliossa on osuudet itsearvioinnille ja lopussa vertaisarvioinnille.
Opettajan kommentit
Helppo tapa tehdä portfolio työskentelyä. Auttaa arvioinnissa, kun töiden välivaiheet kuvattu ja myös lopputuotos on tallennettu. Harjoittaa myös hyvin itsearviointia, kun oppilas pohtii työssä tekemiään ratkaisuja. Auttaa myös tilanteissa, joissa työ häviää niin tallessa on jotain materiaalia oppilaan työskentelystä. Työt myös jäivät talteen niin voivat myöhemmin hyödyntää samaa pohjaa.
Oppilaiden kommentit
Kiva, kun käsityön tunnilla sai käyttää tietokonetta. Oli kiva kuvata omaa työtään ja saada toisilta palautetta siitä. Muistin paremmin mihin olin edellisellä kerralla jäänyt, kun olin kirjoittanut ylös mitä olin edellisellä tunnilla ja mistä jatkan.
Muita tietoja
Portfolion voi tehdä esimerkiksi myös PowerPointilla, Qridin päiväkirjaan tai SeeSaw-sovelluksella.