T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Espoon näkökulma:
Oman mielipiteen ilmaisu
Valokuvaaminen
Kuvankäsittely
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6 lk
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
Suunnitellaan omat mainokset
Tehtävän rakenne:
Yksilötyö, parityö tai ryhmätyö
Kesto yksi oppitunti tai useamman oppitunnin projekti
Yleiset ohjeet:
Suunnitellaan omat mainokset yksin tai pienryhmissä.
Tutustutaan oppitunnin alussa erilaisiin mainoksiin ja mainoksen keinoihin.
Oppilaat suunnittelevat ensin mainokset paperille ja sen jälkeen he tekevät mainokset Canvalla.
Oppilaat kirjautuvat Canvaan omalla @eduespoo.fi -tunnuksella.
Oppilaat luovat uuden tyhjän pohjan kohdasta ''Laadi suunnittelumalli'' ja ''Asiakirja pystysuuntainen A4''.
Oppilaat voivat lisätä kuvia ''Elementtejä'' kohdasta ja lisätä ja muokata fontteja.
Asiakirjan voi myös jakaa koko ryhmälle, jolloin kaikki ryhmän jäsenet pystyvät työstämään samaa asiakirjaa.
Valmiit mainokset tallennetaan ja opettaja voi tulostaa/koostaa mainokset yhteisesti katseltavaksi.
Opettajan kommentit
Canvaa on helppo käyttää ja oppilaat oppivat sen nopeasti.
Oppilaiden kommentit
Jes, saaks käyttää Canvaa!