T7: ohjata oppilasta olemaan aktiivinen viestintätilanteessa sekä syventämään taitoaan käyttää kohdekielisiä viestinnän keinoja, vakiintuneita fraaseja, kierto- ja täyteilmauksia ja muuta kompensaatiota
S3: Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Harjoitellaan kertomaan itsestä, lähiympäristöstä, omasta arjesta, ulkonäöstä, hyvinvoinnista, tunteista ja mielipiteistä, sekä selviytymään erilaisista asioimistilanteista (esim. matkustaminen). Tutustutaan ruokakulttuuriin
Työskentelytapoina käytetään esimerkiksi suullisia pari- ja ryhmätöitä kuten draamaharjoituksia, haastatteluja, videointeja ja asioimistilanteita
Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita kuten puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia ilmaisua
Huomioidaan kulttuurille ominainen kohtelias kielenkäyttö
Rohkaistaan käyttämään aktiivisesti omaa kielitaitoa virheistä välittämättä
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.