T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS
T7: Kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
S1: Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.
S2: Perehdytään erilaisiin oppilasta lähellä oleviin yhteisöihin, niiden jäsenten oikeuksiin ja velvollisuuksiin, sekä harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa. Opetuksessa tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.
Espoon näkökulma:
Oppilaskuntatoimintaan osallistuminen
Tavoitteena vuosiluokalla 5-6
Osaamiskuvaukset
Osaa kuvailla joitain tapoja, joilla median kautta voi vaikuttaa, kuten mielipiteen julkaisu tai sosiaalisen median kampanja.
Osaa arvioida turvallisuuttaan tukevia taitojaan mediaympäristöissä ja -sisältöjen parissa.
Sosiaalisen median vaikuttaminen
Käydään yhdessä läpi, miten mediasisällöillä on aina päämääriä ja se, millaisia sisältöjä julkaistaan, on valintojen tulosta. Valinnoilla voidaan pyrkiä esimerkiksi saavuttamaan mahdollisimman suuren yleisön huomio. Oppilaiden on hyvä ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat mediasisältöjen taustalla sekä oma roolinsa median seuraajina ja kuluttajina. Osa lasten ja nuorten kuluttamista mediasisällöistä pyrkii paitsi viihdyttämään myös vaikuttamaan yleisöönsä.
Tutkitaan tubettamista mediailmiönä ja -vaikuttamisena.
Pohditaan, mistä aiheista tubettajat yleensä tekevät videoita ja mikä on tube-videoiden tarkoitus. Tubettaja voi pohtia esimerkiksi seuraajamäärien kasvua ja miten pitää sisältö kiinnostavana. Osalle on tärkeää kerätä mahdollisimman paljon katsojia. Isot seuraajamäärät voivat tuoda mainostulojen lisäksi sponsorisopimuksia tai kaupallista yhteistyötä.
Keskustellaan, millaisia videoita oppilaat katsovat itse. Pohditaan, millaiset videot keräävät paljon katselukertoja. Mitä aiheita suositut videot käsittelevät? Entä miksi arvelette tubettajien valinneen juuri kyseisiä aiheita videoilleen? Millaisia seuraajia tai kohderyhmiä tubettajilla on? Miten tubettajat pyrkivät saamaan lisää katsojia?
Seuraajien tai rahan saaminen ei ole kaikille videoiden tekijöille tärkeää. Mitkä muut asiat innostavat tubettajia sisällön tekoon? Pohditaan, mistä aiheista tekisitte itse videoita, jos tubettaisitte, ja miksi.
Lopuksi voidaan vielä keskustella millaisista ideoista tai asioista oppilaat ovat innostuneet tubettajien videoista? Entä jostain muusta mediasta?
Halutessanne voitte jatkaa työtapaa kuvaamalla omia tube-videoita!
Opettajan kommentit:
Oppilaiden kommentit:
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf