T14
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T14: Innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä
S1: Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Espoon näkökulma:
Tuetaan oppilaan ymmärrystä ehto- ja toistorakenteista ohjelmoinnissa ja ohjataan oppilasta käyttämään ehto- ja toistorakenteita osana ohjelmointia. (5. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Kokeilee ohjelmointia mediasisällön tuottamisessa. Oppilas laatii ohjatusti esimerkiksi ohjelmoidun tarinan tai suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen digitaalisen pelin.
Opettajan kommentit
Työtapa oli hyvä tutustuminen ohjelmoinnin maailmaan ja pelin tekemiseen Scratchillä. Oppilaat oppivat perusteet ja kiva, että työtavasta löytyi valmiit mallit niin kokematon opettajakin pystyi tunnin vetämään. Ylöspäin eriyttäminen oli myös mietitty niin taitavat eivät tylsisty vaan voivat edetä itsenäisesti.
Oppilaiden kommentit
Onnistuin ekaa kertaa tekemään oman pelin.
Olisin halunnut vaan tehdä omaa peliä. Nää oli liian helppoja.
Tykkäsin tehdä omaa pikselihahmoa.