T14: Innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä
S1: Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Tuetaan oppilaan ymmärrystä ehto- ja toistorakenteista ohjelmoinnissa ja ohjataan oppilasta käyttämään ehto- ja toistorakenteita osana ohjelmointia.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Kokeilee ohjelmointia mediasisällön tuottamisessa. Oppilas laatii ohjatusti esimerkiksi ohjelmoidun tarinan tai suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen digitaalisen pelin.
Työtapa oli hyvä tutustuminen ohjelmoinnin maailmaan ja pelin tekemiseen Scratchillä. Oppilaat oppivat perusteet ja kiva, että työtavasta löytyi valmiit mallit niin kokematon opettajakin pystyi tunnin vetämään. Ylöspäin eriyttäminen oli myös mietitty niin taitavat eivät tylsisty vaan voivat edetä itsenäisesti.
Onnistuin ekaa kertaa tekemään oman pelin.
Olisin halunnut vaan tehdä omaa peliä. Nää oli liian helppoja.
Tykkäsin tehdä omaa pikselihahmoa.