T8
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
S2: Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: palo- ja sähköturvallisuus, tapaturmat, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus.
Espoon näkökulma:
Kiusaamisen ehkäisy, oikea toimiminen tulipalotilanteessa, vaaratilanteet ja niiden ehkäisy
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
tietää turvallisuutta vaarantavista tilanteista ja tekijöistä mediaympäristöissä, kuten netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe ja seksuaalinen houkuttelu. Oppilas tietää, millä keinoin omaa turvallisuutta voi edistää
Turvataiturit
Alakoululaisen on tärkeää harjoitella tapoja, joilla edistää omaa turvallisuuttaan ja hyvinvointiaan verkossa ja median parissa myös omalla toiminnallaan. Vastaan voi tulla tilanteita ja asioita, joden tunnistamiasta ja joihin varautumista auttaa niiden käsittely yhdessä.
Keskustelkaa, minkälaisissa tilanteissa medioita käytettäessä oma tai muiden turvallisuus, oikeudet ja hyvinvointi voivat vaarantua. Kirjatkaa ylös esimerkkejä, kuten:
Jaat itsestäsi henkilökohtaista tietoa hyvälle ystävällesi. Teille tulee riitaa ja ystäväsi julkaisee kuvakaappauksia viesteistäsi kaikkien nähtäväksi.
Pelatessasi lempipeliäsi ilmestyy näytölle viesti “Hello! What’s your name?”
Lisää esimerkkejä löydät osoitteesta www.mll.fi/tehtavat/kiperia-tilanteita-digissa
Keksikää jokaiseen tilanteeseen vähintään kolme erilaista vaihtoehtoa, miten toimia tilanteessa, ja käykää ne yhdessä läpi. Mitä hyvää tai harmia eri vaihtoehdoista voi koitua?
Mihin tilanteeseen oli vaikein keksiä ratkaisuja? Yllättikö jokin asia? Keskustelkaa lopuksi, minkälaisista mediankäyttöön liittyvistä asioista on hyvä jutella aikuisten kanssa ja mitkä asiat voivat olla yksityisiä. Laatikaa ohjeet turvalliseen toimintaan median parissa.
Lähde: Polkuja medialukutaitoon https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf