T11 

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T11: tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin


S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.  

S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia pylväsdiagrammeja.

Espoon näkökulma:

Välineinä voidaan käyttää esim. kuutioita ja paperilappuja  (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas


Kuvassa pylväsdiagrammeja.

Lasketaan ja kerätään tietoa pylväs-diagrammeihin

Aika 45 min

Laite: tietokone, joka on yhdistetty luokan isoon näyttöön

Ryhmätyö: viisi oppilasta tai puolikkaat ryhmät

Mieti erityisesti, miten kaikki voivat osallistuvat tehtävään ja muokkaa perusideaa sen mukaan.


Opettajan kommentit

On hyvä miettiä miten kaikki saa työllistettyä. Tekisikö kaikki kysymyksiä omalle paperille? Vastaisivatko kaikki valmiiseen kysymyspatteristoon, josta tiedot kerätään yhteen? Toimiva harjoitus tälle ikäluokalle.

Oppilaiden kommentit

Kiva työ. Jännää, kun tehtiin taulukosta pylväsdiagrammi. Pitää miettiä yhteisiä sääntöjä, esimerkiksi onko joku vaalea hiuksinen tai minkäpituiset hiukset lasketaan pitkiksi.

Muita tietoja