T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Välineinä voidaan käyttää esim. kuutioita ja paperilappuja (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
Lasketaan ja kerätään tietoa pylväs-diagrammeihin
Aika 45 min
Laite: tietokone, joka on yhdistetty luokan isoon näyttöön
Ryhmätyö: viisi oppilasta tai puolikkaat ryhmät
Mieti erityisesti, miten kaikki voivat osallistuvat tehtävään ja muokkaa perusideaa sen mukaan.
Avataan uusi Excel- työkirja.
Valitaan puheenjohtaja, joka antaa puheenvuoroja kysymysten keksintävaiheessa.
Ryhmät keksivät kysymyksiä, joihin vastaus saadaan laskemalla. Kuinka monta korvaa ryhmässäsi on? Kuinka monella ryhmässäsi on kuviopaita? Monellako on pitkät hiukset? Kuinka monta mustaa sukkaa ryhmäsi jäsenillä on? Kuinka monta putkilopenaalia ryhmäläisilläsi on? Kuinka monelta on katkennut lyijykynänterä kouluaikana?
Kirjaa kysymykset A sarakkeeseen. Kirjaa sitten ryhmien vastaukset seuraaviin sarakkeisiin.
Maalaa vastaukset suorakaiteen muotoiseen alueeseen.
Avaa lisää välilehti ja napauta suositellut kaaviot näkyviin.
Valitse kaavioista se, josta oppilaiden on helpoin hahmottaa erot.
Käy keskustellen oppilaiden kanssa läpi jokainen kysymys. Mitä havaintoja oppilaat tekevät? Mitä samanpituiset pylväät tarkoittavat? Entä eripituiset? Löytyykö ryhmistä selittäviä tekijöitä tuloksille?
Opettajan kommentit
On hyvä miettiä miten kaikki saa työllistettyä. Tekisikö kaikki kysymyksiä omalle paperille? Vastaisivatko kaikki valmiiseen kysymyspatteristoon, josta tiedot kerätään yhteen? Toimiva harjoitus tälle ikäluokalle.
Oppilaiden kommentit
Kiva työ. Jännää, kun tehtiin taulukosta pylväsdiagrammi. Pitää miettiä yhteisiä sääntöjä, esimerkiksi onko joku vaalea hiuksinen tai minkäpituiset hiukset lasketaan pitkiksi.