T7

Medialukutaito  

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:


T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta 


S3: Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 


UO S3: Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.  


Espoon näkökulma:


Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, lähimmäisenrakkaus, keskustellaan lasten oikeuksista. Esirukous, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen.


Mahdollisia sisältöjä luokalla 2: UT:n kertomuksia, kertomuksia joistakin pyhistä henkilöistä esimerkkeinä oikeudenmukaisuudesta ja toisten ihmisten ja luonnon kunnioituksesta. Otetaan esille seurakuntien diakoniatyön joitakin toimintamuotoja. 


Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Eettistä pohdintaa

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja