T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: Pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta
S1: Kehitetään oppilaiden taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa. Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
S2: Syvennetään ja varmennetaan oppilaiden ymmärrys kymmenjärjestelmästä. Käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja. Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä. Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja sekä varmistetaan niiden osaaminen. Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9. Varmistetaan kertotaulujen 1-10 osaaminen. Harjoitellaan kertolaskualgoritmia ja varmistetaan sen osaaminen. Opiskellaan jakolaskua sekä sisältö- että ositusjakotilanteissa. Harjoitellaan lukuyksiköittäin jakamista. Hyödynnetään laskutoimitusten ominaisuuksia ja niiden välisiä yhteyksiä. Oppilaita ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että he oppivat arvioimaan tuloksen suuruusluokan. Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä. Pohjustetaan negatiivisen luvun käsite ja laajennetaan lukualuetta negatiivisilla kokonaisluvuilla. Opitaan murtoluvun käsite ja harjoitellaan murtolukujen peruslaskutoimituksia eri tilanteissa. Kerto- ja jakolaskussa pitäydytään luonnollisella luvulla kertomisessa ja jakamisessa. Perehdytään desimaalilukuihin osana kymmenjärjestelmää ja harjoitellaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. Perehdytään prosentin käsitteeseen. Pohjustetaan prosenttiluvun ja -arvon ymmärtämistä ja harjoitellaan niiden laskemista yksinkertaisissa tapauksissa. Hyödynnetään murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin välisiä yhteyksiä.
S3: Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan. Tutustutaan tuntemattoman käsitteeseen. Tutkitaan yhtälöä ja etsitään yhtälön ratkaisuja päättelemällä ja kokeilemalla.
S4: Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita. Luokitellaan kappaleet lieriöihin, kartioihin ja muihin kappaleisiin. Tutustutaan tarkemmin suorakulmaiseen särmiöön, ympyrälieriöön, ympyräpohjaiseen kartioon ja pyramidiin. Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia. Perehdytään tarkemmin kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään. Perehdytään pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin. Harjoitellaan kulmien piirtämistä, mittaamista ja luokittelemista. Tarkastellaan symmetriaa suoran suhteen. Ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta. Käsitellään koordinaatistosta ensin ensimmäinen neljännes ja laajennetaan sitten kaikkiin neljänneksiin. Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä. Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä. Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen. Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä ja pinta-aloja sekä suorakulmaisten särmiöiden tilavuuksia. Ohjataan oppilaita ymmärtämään, miten mittayksikköjärjestelmä rakentuu. Harjoitellaan yksikönmuunnoksia yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.
S5: Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä. Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla. Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo. Tutustutaan todennäköisyyteen arkitilanteiden perusteella päättelemällä, onko tapahtuma mahdoton, mahdollinen vai varma.
Espoon näkökulma:
Opetuksessa korostetaan toiminnallisia ja monipuolisia työtapoja ja välineitä, jotka mahdollistavat opittavan asian ymmärtämisen. (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
Perusta kauppa
Tehtävän rakenne
Yksilö tai ryhmätyö
Kestoltaan pidempi projekti, johon voi liittää esim. desimaaliluvut sekä prosentit.
Yleiset ohjeet:
Oppilaat perustavat oman kaupan ja nimeävät sen. Oppilaat valitsevat myytävät tuotteet sekä hinnoittelevat tuotteet itse. Voit myös opettajana rajata summan, jonka oppilaat saavat kaupan perustamiseen esim. 1000€. Oppilaat hinnoittelevat itse tuotteet niin, että tekevät kaupalla voittoa.
Oppilaat tekevät myyntiesitteet, joista löytyvät hinnat ja tuotteet. Kuvan voi tehdä Slidesilla tai piirtämällä. Myyntiesitteen voi toteuttaa myös Canvalla.
Oppilaat tekevät tilauslomakkeen Slidesilla. Ensimmäisessä diassa on kaupan nimi tai myynti-ilmoitus. Sen jälkeen oppilaat lisäävät dioja, niin, että yksi dia on aina yksi tilauskaavake. Tilauskaavakkeissa tulee olla seuraavat tiedot: tilattu tuote, ostajan nimi ja ostajan luokka.
Oppilaiden tulee päivittää Slidesin jakamisasetukset seuraavasti: Pääsyn hallinta -> Kaikki, joilla on linkki -> Muokkaaja. Tämä on tärkeää, että kauppaan voi tehdä tilauksia.
Sen jälkeen oppilaat tekevät omasta Slidesta QR-koodin esimerkiksi käyttämättä QR-koodi generaattoreita. QR-koodi täytyy myös liittää myynti-ilmoitukseen.
Oppilaat pitävät kirjanpitoa kaupan tuloista ja menoista. Kirjanpitoa voi pitää Docsissa tai
Tehtäviä:
Desimaaliluvut
Oppilas tilaa haluamansa tuotteet mistä tahansa luokan kaupasta. Oppilas lähettää tilauksen verkkokaupan Slidesiin. Oppilas merkitsee tilauksen seuraavaan tyhjään diaan.
Oppilas laskee, kuinka paljon oppilaalla on rahaa jäljellä ostoksen jälkeen. Alkupääoma on oppilaalla 100€. Oppilas merkitsee laskut matikan vihkoon Oma kirjanpito - sivulle. Oppilas tarkistuttaa laskun opettajalla tai luokkakaverilla. Oikeasta vastauksesta oppilas saa lisää rahaa 25€. Oppilas laskee omat ostokset ilman laskinta.
Prosentit
Kauppaan voi tulla alennusmyynnit, jolloin oppilaat voivat itse päättää kauppansa alennusprosentin esim. 25%, 50%, 10 % ja 20%.
Kauppaan voi tulla myös hinnan korotuksia, jolloin hintaa korotetaan. Oppilaat tai ope voi päättää hinnan korotusprosentin.
Sanalliset tehtävät
Oppilaat voivat tehdä kaupan tuotteista myös itse sanallisia tehtäviä ja tehtävät voidaan kerätä yhteiseen Docsiin.
Opettajan kommentit
Tämä motivoi erityisesti sellaisia oppilaita, joille matikan kirjan täyttäminen on työlästä.
Oppilaiden kommentit
Kerrankin oli kivaa matikkaa.