T11

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin

S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.  

Harjoitellaan esimerkiksi myös ulkonäön kuvailua ja asioimistilanteita (kahvilassa tilaaminen). Viestintätilanteita harjoitellaan esimerkiksi suullisten pari- ja ryhmätöiden, pienten tarinoiden, näytelmien ja haastattelujen avulla. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa mahdollisuuksien mukaan virheistä välittämättä. Tiedostetaan ja hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä. Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä. (4lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Itseä kiinnostavat mediasisällöt


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja


Tehdään mediasisältöä

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja