T16
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Euroopan luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
S4: Tutkitaan maa- ja kallioperää sekä säätä.
Espoon näkökulma:
Eurooppa, ilmasto (5lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
ymmärtää 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
Karttatehtävä (MyMaps)
Tehtävän rakenne
Yksilö, pari tai ryhmätyö. Kartan jakaminen mahdollistaa myös koko luokan yhteisen kartan työstämisen samaan aikaan.
Kesto yhdestä kaksoistunnista pidempiaikaiseksi projektiksi.
Yleiset ohjeet
Avaa Googlen MyMaps sivusto. Kirjautumiseen tarvitsee @eduespoo.fi-tunnukset.
Avaa uusi kartta ja nimeä kartta. Voit valita kartaksi pienemmän osan kartasta (oma lähialue/Suomi) tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi koko maailma.
Kartan pohjaan pääset kohdasta: Tiedot -> Pohjakartta. Tässä kohdassa voit valita kartan pohjanäkymän.
Karttaan voi lisätä paikkamerkkejä, rajata alueita, merkitä reittejä sekä mitata välimatkoja.
Kartta jaetaan lopuksi opettajalle kohteesta ''Jaa''.
Tehtäviä:
Merkitse ja rajaa karttaan kasvillisuusvyöhykkeitä esim. sademetsä, aavikko, savanni, tundra. Lisää otsikoksi kasvillisuusvyöhykkeen nimi ja kirjoita lisätietoa kasvillisuusvyöhykkeestä. Voit lisätä kameran kohdalta myös kuvia.
Merkitse karttaan maantieteellisiä kohteita: vuoristoja, kaupunkeja, jokia. Näistäkin kohteista voi lisätä lisätietoja paikoista ja kuvia myös.
Opettajan kommentit
MyMapsin käyttö selkeästi motivoi oppilaita ja käyttö oli todella helppoa. Oppilaat oppivat nopeasti ja itsenäisesti käyttämään sovelluksen eri työkaluja.
Oppilaiden kommentit
Ihan kivaa oli.
Ihan kivaa oli, kun ei tarvinnut käyttää kynää.